Show simple item record

Authordc.contributor.authorReyes Andreani, Maria José 
Authordc.contributor.authorCornejo Cancino, Marcela 
Authordc.contributor.authorCruz Contreras, María Angélica 
Authordc.contributor.authorCarrillo, Constanza 
Authordc.contributor.authorCaviedes, Patricio 
Admission datedc.date.accessioned2016-03-10T13:20:37Z
Available datedc.date.available2016-03-10T13:20:37Z
Publication datedc.date.issued2015
Cita de ítemdc.identifier.citationUniversitas Psychologica, 14(1), 255-270en_US
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/137010
General notedc.descriptionArtículo de publicación ISIen_US
Abstractdc.description.abstractLa transmisión de memorias acerca de la violencia política es apremiante en sociedades que han vivido autoritarismos. Este artículo se focaliza en dicho problema, en el contexto de la dictadura militar chilena (1973-1990) y la memoria que actualmente se construye acerca de ella, a cuarenta años del golpe de Estado. Desde una perspectiva dialógica, se analiza el tipo de relación que se produce entre generaciones cuando hacen memoria de la dictadura militar. Se realizaron seis grupos de discusión, participando un total de 48 personas convocadas según: a) grupo etario, b) posición ideológica, c) nivel socioeconómico y d) territorio. El análisis discursivo releva la constitución de tres generaciones –protagonista del pasado, protagonista del presente y zona gris– que al hacer memoria de la dictadura adoptan como forma dialógica el debate, no realizando mayores cuestionamientos respecto de los contenidos considerados al momento de construir versiones de dicho pasado en la conversación.en_US
Abstractdc.description.abstractThe transmission of memories about political violence is a pressing need in societies which have experienced authoritarian rule. The article focuses on this issue in the context of the Chilean military dictatorship (1973-1990) and the memory currently being constructed about it, forty years after the coup. From a dialogic perspective, the text analyzes the type of relationship established between generations when they think back about the military dictatorship. Six discussion groups were set up, with a total of 48 participants selected according to their a) age group, b) political stance, c) socioeconomic level, and d) territory. The discursive analysis reveals the establishment of three generations –protagonist of the past, protagonist of the present, and a gray area– whose members, when recalling the dictatorship, use debate as their dialogic form without truly questioning the contents employed to construct versions of this past in their conversations.
Lenguagedc.language.isoesen_US
Publisherdc.publisherPontificia Universidad Javerianaen_US
Type of licensedc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Keywordsdc.subjectMemorias socialesen_US
Keywordsdc.subjectTransmisiónen_US
Keywordsdc.subjectDialogía intergeneracionalen_US
Keywordsdc.subjecten_US
Keywordsdc.subjectSocial memories
Keywordsdc.subjectTransmission
Keywordsdc.subjectIntergenerational dialogism
Keywordsdc.subjectDictadura -- Chile -- 1973-1990
Títulodc.titleDialogía intergeneracional en la construcción de memorias acerca de la dictadura militar chilenaen_US
Title in another languagedc.title.alternativeIntergenerational Dialogism in the Construction of Memories about the Chilean Military Dictatorshipen_US
Document typedc.typeArtículo de revista


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Chile