Show simple item record

Authordc.contributor.authorMuñoz Sotomayor, Gabriela 
Authordc.contributor.authorSánchez Faúndez, Mauricio 
Admission datedc.date.accessioned2018-05-15T18:40:33Z
Available datedc.date.available2018-05-15T18:40:33Z
Publication datedc.date.issued2018
Cita de ítemdc.identifier.citationRevista AUS 23 / 65-73 / primer semestre 2018es_ES
Identifierdc.identifier.other10.4206/aus.2018.n23-10
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/147781
Abstractdc.description.abstractHace más de una década nuestro país se vuelca con más atención a la rehabilitación de las ciudades desde una perspectiva más reflexiva del pasado, procurando poner en valor la historia y una mayor cautela al realizar actuaciones pertinentes con nuestros centros históricos. Este cambio ha sido impulsado a nivel público y privado por diversas acciones, como las declaratorias de Patrimonio Mundial de la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO, por su nombre en inglés), el Programa de Puesta en Valor del Patrimonio y otras iniciativas patrimoniales. Este artículo muestra la experiencia docente de los autores y sus resultados, exponiendo un proceso de enseñanza que evalúa sistemáticamente el estado de conservación de los edificios. Así, la aplicación de métodos de levantamiento, diagnóstico y definición de criterios de intervención, se considera indispensable en la formación de generaciones que valoricen las preexistencias. Por último, se plantean desafíos futuros de aplicación, junto a la revisión de intervenciones recientes, considerando las dificultades en un escenario de recursos restringidos.es_ES
Abstractdc.description.abstractFor more than one decade our country has been focusing more closely on the rehabilitation of cities. This implies looking into the past with a more reflexive point of view, seeking to place value on history and exercising greater caution when conducting actions related to our historic centers. This shift has been promoted at the public and private levels and includes several actions, among them the declarations of World Heritage Sites by the United Nations Education, Science and Culture Organization (UNESCO), the Heritage Value Placement Program and other heritage-related initiatives. This article shares the authors’ teaching experience and findings revealing a teaching process that systematically assesses the state of conservation of buildings. Hence, the use of surveying, diagnostic and definition of intervention criteria is considered essential in the training of new generations that can value pre-existing elements. Finally, future application challenges are shared along with a revision of recent interventions and considering the difficulties in a scenario of restricted resources.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniversidad Austral de Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceRevista AUSes_ES
Keywordsdc.subjectProceso proyectuales_ES
Keywordsdc.subjectPreexistenciases_ES
Keywordsdc.subjectMetodologíaes_ES
Keywordsdc.subjectPatrimonio arquitectónicoes_ES
Keywordsdc.subjectDesign processes_ES
Keywordsdc.subjectPre-existenceses_ES
Keywordsdc.subjectMethodologyes_ES
Keywordsdc.subjectArchitectural heritagees_ES
Títulodc.titleEvaluación de preexistencias en el proceso proyectual: Consideraciones, metodologías y experiencia docentees_ES
Title in another languagedc.title.alternativeEvaluation of pre-existing forms in the design process: Considerations, methodologies and teaching experience1es_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
Catalogueruchile.catalogadorlajes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación LATINDEXes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile