Show simple item record

Authordc.contributor.authorAntezana Barrios, Lorena 
Authordc.contributor.authorMateos Pérez, Javier 
Admission datedc.date.accessioned2018-06-12T22:33:34Z
Available datedc.date.available2018-06-12T22:33:34Z
Publication datedc.date.issued2017
Cita de ítemdc.identifier.citationHistoria Crítica n.° 66 (2017): 109-128es_ES
Identifierdc.identifier.otherhttps://dx.doi.org/10.7440/histcrit66.2017.06
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/148820
Abstractdc.description.abstractDurante la conmemoración de los cuarenta años del golpe de Estado en Chile se estrenaron nuevos programas televisivos de ficción que repercutieron en la esfera pública, uno de los cuales fue la serie Los archivos del Cardenal. El estudio de caso de esta serie, considerada como ficción de calidad, permite abordar la relación entre ficción televisiva, memoria e historia reciente. La serie instala mensajes muy seleccionados y simplificados de la historia, pero permite ilustrar episodios reales de manera cautivante y visibilizar temas que habían sido silenciados durante la transición a la democracia. Así, este artículo muestra que las series son un formato que complementa la representación de la historia de acontecimientos relevantes para una determinada sociedad. En concreto, Los archivos del Cardenal construye un relato sobre la dictadura desde el punto de vista de la oposición política y propone una memoria colectiva en concordancia.es_ES
Abstractdc.description.abstractDuring the commemoration of the fortieth anniversary of the military coup d’état in Chile, several new fiction programs that appeared on TV had repercussions in the public sphere. One of them was the series Los archivos del Cardenal. The case study of said series, which was considered good quality fiction, makes it possible to address the relation between TV fiction, memory, and recent history. The series presents very select, simplified messages about history, but also makes it possible to illustrate real episodes in a captivating way and to visualize topics that had been silenced during the transition to democracy. Thus, this article shows that TV series are a format that complements the representation of the history of important events for a given society. Concretely, Los archivos del Cardenal constructs a story about the dictatorship from the viewpoint of the political opposition and proposes a collective memory in concordance with it.es_ES
Patrocinadordc.description.sponsorshipFondecyt Regular N° 1160050 (2016-2019), Fondecyt Regular N° 1150562 (2015-2018).es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniversidad de los Andeses_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Keywordsdc.subjectDictadura -- Chile -- 1973-1990es_ES
Keywordsdc.subjectDerechos humanos -- Chile -- 1973-1990es_ES
Keywordsdc.subjectSeries de televisión -- Chile -- 2011es_ES
Títulodc.titleConstrucción de memoria: la dictadura a través de la ficción televisiva en Chile (2011)es_ES
Title in another languagedc.title.alternativeConstructing memory: the dictatorship seen through TV fiction in Chile (2011)es_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
Catalogueruchile.catalogadortjnes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISIes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile