Show simple item record

Authordc.contributor.authorCerda, Gamal 
Authordc.contributor.authorPérez, Carlos 
Authordc.contributor.authorGiaconi, Valentina 
Authordc.contributor.authorPerdomo Díaz, Josefa 
Authordc.contributor.authorReyes, Cristian 
Authordc.contributor.authorFelmer Aichele, Patricio 
Admission datedc.date.accessioned2018-06-15T19:46:17Z
Available datedc.date.available2018-06-15T19:46:17Z
Publication datedc.date.issued2017
Cita de ítemdc.identifier.citationPsychology, Society, & Education, 2017. Vol. 9(1), pp. 11-26es_ES
Identifierdc.identifier.issn1989-709X
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/148905
Abstractdc.description.abstractResults are presented about the effect of a professional development workshop (hereinafter PDW) for mathematics teachers regarding their beliefs about mathematics (N=82). The workshop, titled RPAula, was aimed at primary school teachers and it focused on problem solving (hereinafter PS). The teachers beliefs under study are related to the nature of mathematics, the learning of mathematics and achievement in mathematics, as well as to the type of practices, experiences, and assessments of the importance of PS and the use of PS in the classroom. The results showed that by participating in the PDW, teachers weakened their ideas about mathematics being a rigid, structured and eminently formal process. Likewise, participation in the PDW also lessened teachers' perceptions of their leading roles during the learning process, increasing their appraisal of PS practices that are student-centered. It was also noted that teachers' perception that access to mathematics learning is a fixed condition or an unalterable fact associated with students' innate abilities, gender or ethnic stereotypes, also diminished. In addition, teachers reported improvements in their self-perception of competence and self-efficacy to implement PS in the classroom with their students. These findings and their implications for mathematics learning and teaching are discussed in this article.es_ES
Abstractdc.description.abstractSe presentan los resultados de un taller de desarrollo profesional (PDW) para maestros de matemáticas sobre sus creencias sobre matemáticas (N = 82). El taller, titulado RPAula, estuvo dirigido a profesores de primaria y se centró en la resolución de problemas (en adelante PS). Las creencias de los profesores en el estudio están relacionadas con la naturaleza de las matemáticas, el aprendizaje de las matemáticas y los logros en matemáticas, así como con el tipo de prácticas, experiencias y evaluaciones de la importancia del PS y el uso del PS en el aula. Los resultados mostraron que al participar en la PDW, los maestros debilitaron sus ideas acerca de que las matemáticas fueran un proceso rígido, estructurado y eminentemente formal. Asimismo, la participación en la PDW también disminuyó la percepción de los maestros sobre sus roles de liderazgo durante el proceso de aprendizaje, incrementando su valoración de las prácticas de PS centradas en los estudiantes. También se observó que disminuyó la percepción de los profesores de que el acceso al aprendizaje de las matemáticas es una condición fija o un hecho inalterable asociado con las habilidades innatas de los estudiantes, el género o los estereotipos étnicos. Además, los maestros reportaron mejoras en su autopercepción de competencia y autoeficacia para implementar PS en el aula con sus alumnos. Se discuten estos hallazgos y sus implicaciones para el aprendizaje y la enseñanza de matemáticas y la enseñanza.es_ES
Patrocinadordc.description.sponsorshipFONDEF project ID14I10338 Program of Basal Financing from the Government of Chile PFB 0003 CONICYT-PCHA/National PhD scholarship 21130684 Conicyt-Fondecyt 3140597es_ES
Lenguagedc.language.isoenes_ES
Publisherdc.publisherAlboran Editoreses_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourcePsychology, Society, & Educationes_ES
Keywordsdc.subjectProblem solvinges_ES
Keywordsdc.subjectMathematicses_ES
Keywordsdc.subjectBeliefses_ES
Keywordsdc.subjectAchievement and learninges_ES
Keywordsdc.subjectPrimary educationes_ES
Keywordsdc.subjectResolución de problemases_ES
Keywordsdc.subjectMatemáticases_ES
Keywordsdc.subjectCreenciases_ES
Keywordsdc.subjectLogros y aprendizajees_ES
Keywordsdc.subjectEducación primariaes_ES
Títulodc.titleThe effect of a professional development program workshop about problem solving on mathematics teachers' ideas about the nature of mathematics, achievements in mathematics, and learning in mathematicses_ES
Title in another languagedc.title.alternativeEl efecto de un taller de desarrollo profesional sobre la resolución de problemas de las ideas de los profesores de matemáticas sobre la naturaleza, los logros y el aprendizaje en matemáticases_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
Catalogueruchile.catalogadortjnes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISIes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile