Show simple item record

Authordc.contributor.authorToledo, María Isabel 
Authordc.contributor.authorGuajardo, Gabriel 
Authordc.contributor.authorMiranda, Christian 
Authordc.contributor.authorPardo, Isabela 
Admission datedc.date.accessioned2018-12-26T22:49:58Z
Available datedc.date.available2018-12-26T22:49:58Z
Publication datedc.date.issued2018-03
Cita de ítemdc.identifier.citationCinta de Moebio 61 (2018) : 72-79.es_ES
Identifierdc.identifier.issn0717-554X
Identifierdc.identifier.other10.4067/S0717-554X2017000100072
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/159210
Abstractdc.description.abstractLa dimensión teórica del estudio de la violencia escolar ha quedado rezagada en el campo de la investigación en educación. Se constata un déficit explicativo y en consecuencia de orden teórico, con ciertos reduccionismos y una proliferación de mediciones de conductas. En este artículo se plantea la necesidad de pasar de un objeto binario que separa, a veces en términos de oposición, la escuela de la sociedad a un objeto de estudio de tres dimensiones: (i) las violencias que produce la escuela; (ii) las violencias que se reproducen en la escuela; (iii) las violencias que cruzan la escuela. Esta reformulación tríadica del objeto de estudio es producto de una línea de investigación y de la revisión de la literatura indexada entre el año 1990 y 2015.es_ES
Abstractdc.description.abstractSchool violence theoretical research has been falling behind in the field of education research. An explanatory deficit emerges and therefore also theoretical, with certain reductionism and a proliferation of behavior measurement. This article focuses on the need of moving from a binary object that puts apart, sometimes in terms of opposition, the school from society, to an object of study with three dimensions: (i) different forms of violence produced by the school itself; (ii) different forms of violence that are reproduced at the school; (iii) different forms of violence that pass through the school. This triadic reformulation of the object of study is the result from a line of research and the review of indexed literature between 1990 and 2015.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniversidad de Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceCinta de Moebioes_ES
Keywordsdc.subjectviolenciaes_ES
Keywordsdc.subjectescuelaes_ES
Keywordsdc.subjectabordaje problemáticoes_ES
Keywordsdc.subjectdicotomíaes_ES
Keywordsdc.subjectenfoque triádicoes_ES
Títulodc.titlePropuesta tríadica para el estudio de la violencia escolares_ES
Title in another languagedc.title.alternativeTriadic proposal to study school violencees_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
Catalogueruchile.catalogadorrvhes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISIes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile