Show simple item record

Authordc.contributor.authorValenzuela, Pablo 
Admission datedc.date.accessioned2019-10-22T03:13:51Z
Available datedc.date.available2019-10-22T03:13:51Z
Publication datedc.date.issued2019
Identifierdc.identifier.issn21739870
Identifierdc.identifier.issn15756548
Identifierdc.identifier.other10.21308/recp.49.03
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/172001
Abstractdc.description.abstractThe purpose of this article is to explain the different role and influence exercised by Brazil's and Chile's Foreign Offices (or Chancelleries) during the formulation and implementation of their foreign policy. To this aim, it examines one relevant case in each country, applying a model of analysis based on the bureaucratic politics. Particular attention is paid to three dimensions: these ministries' greater or lesser capacity to centralize and coordinate the international policy agenda; their degree of integration with or isolation from the rest of the public administration, and the professionalization of the diplomatic service. It concludes that the first two are the most relevant explanatory variables, while the third dimension can also boost the former ones. The application of this explanatory framework to the comparative analysis of both cases shows interesting contrasts in the way that Chile and Brazil formulate their respective foreign policies.El objetivo de este artículo es explicar el diferente papel e influencia de los ministerios de relaciones exteriores (o cancillerías) de Brasil y Chile durante la formulación e implementación de la política exterior. Para ello, se examina un caso relevante en cada país, aplicando un modelo de análisis basado en la política burocrática. Tres son las dimensiones a las que se presta especial atención: la mayor o menor capacidad de estos ministerios de centralizar y coordinar la agenda de política internacional; su grado de integración o aislamiento frente al resto de la administración pública, y la profesionalización del servicio diplomático. Se concluye que las dos primeras son las variables explicativas principales, si bien la tercera puede potenciar a las anteriores. La aplicación de este marco explicativo al estudio comparado de los ejemplos muestra interesantes contrastes en el modo en que Chile y Brasil formulan sus respectivas políticas exteriores.
Lenguagedc.language.isoen
Publisherdc.publisherAsociacion Espanola de Ciencia Politica y de la Administracion
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/
Sourcedc.sourceRevista Espanola de Ciencia Politica
Keywordsdc.subjectAnálisis de política exterior
Keywordsdc.subjectBrasil
Keywordsdc.subjectBrazil
Keywordsdc.subjectChile
Keywordsdc.subjectChile
Keywordsdc.subjectForeign policy
Keywordsdc.subjectForeign policy analysis
Keywordsdc.subjectMinisterios
Keywordsdc.subjectMinistries
Keywordsdc.subjectPolítica exterior
Títulodc.titlePresidents versus foreign offices: The formulation of foreign policy in Brazil and Chile between 1990 and 2010 Presidentes frente a cancillerías: La formulación de la política exterior en Brasil y Chile entre 1990 y 2010
Document typedc.typeArtículo de revista
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso Abierto
Catalogueruchile.catalogadorSCOPUS
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUS
uchile.cosechauchile.cosechaSI


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile