Adaptación psicométrica de la escala de sentido de comunidad (SCI-II) en escuelas públicas chilenas
Author
dc.contributor.author
Rojas Andrade, Rodrigo
Author
dc.contributor.author
Cabello, Patricio
Author
dc.contributor.author
Leiva Bahamondes, Loreto
Author
dc.contributor.author
Castillo, Nicolás
Admission date
dc.date.accessioned
2019-10-22T03:15:00Z
Available date
dc.date.available
2019-10-22T03:15:00Z
Publication date
dc.date.issued
2019
Cita de ítem
dc.identifier.citation
Acta Colombiana de Psicología 22 (1): 273-284, 2019
Identifier
dc.identifier.issn
19099711
Identifier
dc.identifier.issn
01239155
Identifier
dc.identifier.other
10.14718/acp.2019.22.1.13
Identifier
dc.identifier.uri
https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/172052
Abstract
dc.description.abstract
This study aimed to adapt the Sense of Community Index (SCI-II) in Chilean schools and to examine its psychometric properties. The validation process was conducted with 2871 students from 6th grade of elementary school to 4th grade of high school in a city of Northern Chile. A 52.4 % (n = 1506) of the sample identified with the female gender and the average age of the sample was 14.64 (SD = 2.046). An exploratory factor analysis indicated a three-factor solution: school connectivity, valued belongingness, and membership-reciprocity. The reliability of the scale was adequate (α =.879 for school connectivity, α =.884 for valued belongingness and α =.716 for membership-reciprocity), and confirmatory analyzes indicated adequate adjustment rates (CFI =.939; TLI =.933). It was concluded that the proposed model of the adapted version is valid and is appropriate to be used in future studies on the sense of community in the school context. Finally, the article discusses the value of this instrument for public policies and innovation processes of public education.
Abstract
dc.description.abstract
El presente estudio tuvo como objetivo adaptar la Escala de Sentido de Comunidad (SCI-II) a escuelas chilenas y analizar sus propiedades psicométricas. Se utilizó una muestra compuesta por 2871 estudiantes que cursaban entre 6. ° de enseñanza básica y 4. ° de enseñanza media de la comuna de Calama al norte de Chile. El 52.4 % (n = 1506) se identificó con el género femenino y la edad promedio de la muestra fue de 14.64 (DE = 2.046). Como resultados, el análisis factorial exploratorio indicó una solución de tres factores: conectividad escolar, pertenencia valorada y membresía-reciprocidad; la fiabilidad de la escala fue adecuada (α = .879 para conectividad escolar, α = .884 para pertenencia valorada y α = .716 para membresíareciprocidad); y los análisis confirmatorios indicaron índices de ajuste adecuados (CFI = .939; TLI = .933). Se concluye que el modelo propuesto de la versión adaptada es válido y es utilizable en futuros estudios sobre el sentido de comunidad en el contexto escolar. Al final se discute el valor de este instrumento para las políticas públicas y los procesos de innovación de la educación pública.