Photo-ethnography and Political Engagement: Studying performative subversions of public space
Author
dc.contributor.author
Hermansen, Pablo
Author
dc.contributor.author
Fernández Droguett, Roberto
Admission date
dc.date.accessioned
2020-04-24T22:31:48Z
Available date
dc.date.available
2020-04-24T22:31:48Z
Publication date
dc.date.issued
2020
Cita de ítem
dc.identifier.citation
dearq 26 pp. 100-109 Jan 2020
es_ES
Identifier
dc.identifier.other
10.18389/dearq26.2020.11
Identifier
dc.identifier.uri
https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/174114
Abstract
dc.description.abstract
As a result of the development of digital technologies, the production, editing and publication of photographs is fully incorporated into our daily lives. We routinely use images as language to describe, comment on, interpret, laugh with, captivate, or ironize others. However, scant attention has been paid to how these technologies have been incorporated into research methods. The word continues to be the hegemonic source of the codes and categories used to analyze and engage in discussions in the academic community. During our research on performative practices at the Santiago Gay Pride Parade, we discovered a visual phenomenon that is impossible to describe using words alone. This led us to engage methodologically to approach our field of study using design, digital media and photographs. We believe that an eminently visual phenomenon such as the performative appropriation of public spaces must be studied using a method that preserves the richness of the spectacle and allows for narrative consistency.
es_ES
Abstract
dc.description.abstract
Como resultado del desarrollo de tecnologías digitales, la producción, edición y publicación de
fotografías está plenamente incorporada a nuestra vida diaria. Cotidianamente, usamos las imágenes
como lenguaje para describir, comentar, interpretar, reír, cautivar o ridiculizar a otros. Sin
embargo, se ha prestado poca atención a la forma en que estas tecnologías se han incorporado
a los métodos de investigación. La palabra sigue siendo la fuente hegemónica de los códigos y
de las categorías usadas para analizar y debatir en la comunidad académica. Durante nuestra
investigación sobre prácticas performativas descubrimos en el Desfile del Orgullo Gay de Santiago
un fenómeno visual que es imposible de describir sólo con palabras. Esto nos llevó a abordar
metodológicamente nuestro campo de estudio utilizando el diseño, los medios digitales y fotografías.
Creemos que un fenómeno eminentemente visual, como la apropiación performativa de
los espacios públicos, debe ser estudiado con un método que preserve la riqueza del espectáculo
y que permita la coherencia narrativa.