Show simple item record

Authordc.contributor.authorSalas Bermudes, Paula 
Authordc.contributor.authorAsún Inostroza, Rodrigo 
Authordc.contributor.authorZúñiga Rivas, Claudia 
Admission datedc.date.accessioned2020-05-15T16:07:03Z
Available datedc.date.available2020-05-15T16:07:03Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationRevista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación-e-Avaliacao Psicológica (2020) 2: 89-105es_ES
Identifierdc.identifier.other10.21865/RIDEP55.2.07
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/174758
Abstractdc.description.abstractAn online questionnaire of social skills for an academic context was created for secondary public-school students. Two studies were carried out. In the first (583 participants) a questionnaire was constructed based on a structure proposed by Del-Prette, Del-Prette and Mendes (1998), and its reliability and validity based on content, structure and external criteria were assessed. In the second study, the stability of the resulting structure was tested and its reliability was estimated. It was obtained a questionnaire with adequate psychometric properties for descriptive uses, with a structure of three factors: Assertiveness, Conversation and Self-regulation. In the light of these results, the dimensionality of social skills is discussed.es_ES
Abstractdc.description.abstractSe construye un cuestionario online de habilidades sociales para el contexto académico diseñado para estudiantes secundarios chilenos. Se realizaron dos estudios, uno con 583 participantes y otro con 3337. En el primero se construyó el cuestionario en base a la estructura propuesta por Del-Prette, Del-Prette y Mendes (1998) y se evaluó su fiabilidad y su validez basada en contenido, estructura y criterio externo. En el segundo estudio, se puso a prueba la estabilidad de la estructura resultante y se estimó la fiabilidad con la estructura final. Se obtuvo un instrumento con adecuadas propiedades psicométricas para usos descriptivos, con una estructura de tres factores: Asertividad, Conversación y Autorregulación. A la luz de estos resultados, se discute acerca de la dimensionalidad del constructo de habilidades sociales.es_ES
Lenguagedc.language.isoenes_ES
Publisherdc.publisherAIDEPes_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceRevista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación-e-Avaliacao Psicológicaes_ES
Keywordsdc.subjectSocial skillses_ES
Keywordsdc.subjectOnline questionnairees_ES
Keywordsdc.subjectScalees_ES
Keywordsdc.subjectValidationes_ES
Keywordsdc.subjectSecondary studentses_ES
Keywordsdc.subjectHabilidades socialeses_ES
Keywordsdc.subjectCuestionario onlinees_ES
Keywordsdc.subjectEscalaes_ES
Keywordsdc.subjectValidaciónes_ES
Keywordsdc.subjectEstudiantes secundarioses_ES
Títulodc.titleConstrucción de un Cuestionario de Habilidades Sociales para el Contexto Académico (CHS-A)es_ES
Title in another languagedc.title.alternativeConstruction of a Social Skills Questionnaire for the Academic Context (CHS-A)es_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso Abierto
Catalogueruchile.catalogadorapces_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISI
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUS


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile