Show simple item record

Authordc.contributor.authorSánchez Gómez, Victoria 
Authordc.contributor.authorLópez, Mauricio 
Authordc.contributor.authorAmor, Antonio Manuel 
Authordc.contributor.authorVerdugo, Miguel Ángel 
Admission datedc.date.accessioned2021-07-26T22:34:26Z
Available datedc.date.available2021-07-26T22:34:26Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationRevista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2020, 9(2), 327-349.es_ES
Identifierdc.identifier.other10.15366/riejs2020.9.2.016
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/180707
Abstractdc.description.abstractActualmente, existe consenso sobre la necesidad de adoptar enfoques de apoyos alineados con la mejora de la calidad de vida, y así favorecer la inclusión de los estudiantes con discapacidad, desde una óptica de derechos y justicia social. No obstante, son escasos los trabajos que diseñen y orienten los apoyos a este fin, volviéndose necesario profundizar en las evidencias disponibles, y así proveer referencias y directrices al respecto. El objetivo fue realizar una revisión sobre los apoyos que se implementan con un enfoque de calidad de vida en contextos escolares ordinarios, identificando la naturaleza de los apoyos, su vinculación y características. Se realizó una revisión sistemática de literatura publicada en el periodo 2008-2018 en las bases ERIC, PsycINFO, ProQuest Central y Scielo. Los hallazgos confirman la escasez de trabajos orientados, implícita o explícitamente, a la mejora de la calidad de vida, lo que es aún más evidente en niveles educativos secundarios. Se discuten posibles implicaciones para la investigación y la práctica en el desarrollo de marcos integradores que alineen derechos, apoyos y calidad de vida, y fomenten las oportunidades de inclusión.es_ES
Abstractdc.description.abstractCurrently, there is consensus on the need to adopt support approaches aligned with the improvement of quality of life and thus favor the inclusion of students with disabilities, from a perspective of rights and social justice. However, there is little work to design and guide the supports for this purpose, making it necessary to go deeper into the available evidence, and thus provide references and guidelines in this regard. The aim of this work was to review the supports that are implemented with a quality of life approach in ordinary school contexts, identifying the nature of the supports, their link with the dimensions of quality of life, and its characteristics. A systematic review of the literature published in the period 2008-2018 was carried out in the ERIC, PsycINFO, ProQuest Central and Scielo databases. Findings confirm the scarcity of work oriented, implicitly or explicitly, to improving the quality of life, which is even more evident in secondary educational levels. Possible implications for research and practice in the development of integrative frameworks that align rights, supports and quality of life, and promote opportunities for inclusion are discussed.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniv Autonóma Madrid, Fac Formación Profesorado & Educación, Españaes_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceRevista Internacional de Educación para la Justicia Sociales_ES
Keywordsdc.subjectDerecho a la educaciónes_ES
Keywordsdc.subjectEducación integradoraes_ES
Keywordsdc.subjectEscolareses_ES
Keywordsdc.subjectDesarrollo de las habilidadeses_ES
Keywordsdc.subjectCalidad de vidaes_ES
Keywordsdc.subjectRight to educationes_ES
Keywordsdc.subjectInclusive educationes_ES
Keywordsdc.subjectSchoolchildrenes_ES
Keywordsdc.subjectSkills developmentes_ES
Keywordsdc.subjectQuality of lifees_ES
Títulodc.titleApoyos para la calidad de vida de escolares con y sin discapacidad: Revisión de Literaturaes_ES
Title in another languagedc.title.alternativeSupports for the quality of life of schoolchildren with and without disabilities: Literature Reviewes_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso Abierto
Catalogueruchile.catalogadorcfres_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUS


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile