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Authordc.contributor.authorSilva Escobar, Juan 
Authordc.contributor.authorRaurich, Valentina 
Admission datedc.date.accessioned2021-08-24T14:16:43Z
Available datedc.date.available2021-08-24T14:16:43Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationIzquierdas, 49, abril 2020:684-705es_ES
Identifierdc.identifier.issn0718-5049
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/181472
Abstractdc.description.abstractThis article analyses the filmic representations of delinquency in the cinema of the Chilean transition to democracy, paying attention to the relationship between film discourse and sociopolitical context. To do this we conceptualise, from a foucaulteana perspective, the notion of governmentality, later we examine the way in which the transition established the expansion of consumption as a way of governance and, finally, we investigate the social imaginary and ideologies associated with the filmic representation of the offender, seeking to determine how the governmentality and modes of neoliberal subjectivation are registered in four films of the chilean cinema of the transition. For this, we will analyze the films Caluga o menta (Gonzalo Justiniano, 1990), Johnny cien pesos (Gustavo Graef Marino, 1993); Taxi para tres (Orlando Lubbert, 2001) y Mala leche (Leon Errazuriz, 2004).es_ES
Abstractdc.description.abstractEste artículo analiza las representaciones fílmicas de la delincuencia en el cine de la transición chilena a la democracia, poniendo atención a la relación entre discurso fílmico y contexto sociopolítico. Para ello, conceptualizamos desde una perspectiva foucaulteana la noción de gubernamentalidad, posteriormente examinamos el modo en que la transición instauró la expansión del consumo como gestión de gobierno y, finalmente, indagamos en los imaginarios sociales y las ideologías asociadas a la representación fílmica del delincuente, buscando determinar cómo se inscribe cinematográficamente la gubernamentalidad y los modos de subjetivación neoliberal. Para ello, analizaremos las películas Caluga o menta (1990) de Gonzalo Justiniano, Johnny cien pesos (1993) de Gustavo Graef Marino; Taxi para tres (2001) de Orlando Lübbert y Mala leche (2004) de León Errazuriz.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherAriadna Ediciones & Saint Petersburg State Univ.es_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceIzquierdases_ES
Keywordsdc.subjectCine chilenoes_ES
Keywordsdc.subjectDelincuenciaes_ES
Keywordsdc.subjectTransición a la democraciaes_ES
Keywordsdc.subjectNeoliberalismoes_ES
Keywordsdc.subjectChilean cinemaes_ES
Keywordsdc.subjectDelinquencyes_ES
Keywordsdc.subjectTransition to democracyes_ES
Keywordsdc.subjectNeoliberalismes_ES
Títulodc.titleDelincuencia y gubernamentalidad neoliberal en el cine chileno de la transición a la democraciaes_ES
Title in another languagedc.title.alternativeDelinquency and governmentality neoliberal in the Chilean cinema of the transition to democracyes_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso Abierto
Catalogueruchile.catalogadorcrbes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISIes_ES


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