Delincuencia y gubernamentalidad neoliberal en el cine chileno de la transición a la democracia
Author
dc.contributor.author
Silva Escobar, Juan
Author
dc.contributor.author
Raurich, Valentina
Admission date
dc.date.accessioned
2021-08-24T14:16:43Z
Available date
dc.date.available
2021-08-24T14:16:43Z
Publication date
dc.date.issued
2020
Cita de ítem
dc.identifier.citation
Izquierdas, 49, abril 2020:684-705
es_ES
Identifier
dc.identifier.issn
0718-5049
Identifier
dc.identifier.uri
https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/181472
Abstract
dc.description.abstract
This article analyses the filmic representations of delinquency in the cinema of the Chilean transition to democracy, paying attention to the relationship between film discourse and sociopolitical context. To do this we conceptualise, from a foucaulteana perspective, the notion of governmentality, later we examine the way in which the transition established the expansion of consumption as a way of governance and, finally, we investigate the social imaginary and ideologies associated with the filmic representation of the offender, seeking to determine how the governmentality and modes of neoliberal subjectivation are registered in four films of the chilean cinema of the transition. For this, we will analyze the films Caluga o menta (Gonzalo Justiniano, 1990), Johnny cien pesos (Gustavo Graef Marino, 1993); Taxi para tres (Orlando Lubbert, 2001) y Mala leche (Leon Errazuriz, 2004).
es_ES
Abstract
dc.description.abstract
Este artículo analiza las representaciones fílmicas de la delincuencia en el cine de la transición chilena a la democracia, poniendo atención a la relación entre discurso fílmico y contexto sociopolítico. Para ello, conceptualizamos desde una perspectiva foucaulteana la noción de gubernamentalidad, posteriormente examinamos el modo en que la transición instauró la expansión del consumo como gestión de gobierno y, finalmente, indagamos en los imaginarios sociales y las ideologías asociadas a la representación fílmica del delincuente, buscando determinar cómo se inscribe cinematográficamente la gubernamentalidad y los modos de subjetivación neoliberal. Para ello, analizaremos las películas Caluga o menta (1990) de Gonzalo Justiniano, Johnny cien pesos (1993) de Gustavo Graef Marino; Taxi para tres (2001) de Orlando Lübbert y Mala leche (2004) de León Errazuriz.