Arqueología y educación formal en la costa de Taltal-Paposo: reflexiones sobre “arqueología pública”
Author
dc.contributor.author
Salazar Sutil, Diego
Author
dc.contributor.author
Urrea Navarrete, Josefina
Author
dc.contributor.author
Escobar, Manuel
Author
dc.contributor.author
Andrade, Pedro
Author
dc.contributor.author
Muñoz, Mónica
Author
dc.contributor.author
Maldonado, Cecilia
Author
dc.contributor.author
Torres, Romina
Author
dc.contributor.author
Vargas, Karina
Admission date
dc.date.accessioned
2021-08-29T19:57:54Z
Available date
dc.date.available
2021-08-29T19:57:54Z
Publication date
dc.date.issued
2020
Cita de ítem
dc.identifier.citation
Chungará - Revista de Antropología Chilena Volume 52 Issue 4 Page 651-669 (2020)
es_ES
Identifier
dc.identifier.issn
0717-7356
Identifier
dc.identifier.uri
https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/181621
Abstract
dc.description.abstract
Con el objeto de contribuir a la formación de sujetos históricos en el marco del actual sistema educativo formal de la Comuna
de Taltal, hemos desarrollado un proyecto que vincula los conocimientos académicos que hemos generado sobre el territorio
y su (pre)historia en el marco de tres proyectos Fondecyt sucesivos, con saberes locales no académicos y con estrategias
pedagógicas y didáctica de enseñanza-aprendizaje que responden a los objetivos de los planes curriculares del Ministerio
de Educación, contextualizándolos a la realidad local. El presente trabajo sintetiza los alcances del proyecto y discute las
posibilidades de profundizar los vínculos entre arqueología y educación formal en el marco de una arqueología pública crítica.
es_ES
Abstract
dc.description.abstract
In this paper, we summarize the scope of a project that we have developed in order to make a contribution to the training of local
critical agents within the frame of the current educational system of Taltal, in northern Chile. The goal of the project is to connect
the academic knowledge on the territory and its (pre)history, which we have produced through three successive research projects,
with local non-academic knowledge, educational strategies, and teaching-learning methodologies, which meet the objectives of
Ministry of Education’s official curricular programs, but from a local context. We also reflect on the possibilities of strengthening
the ties between archaeology and formal education within the frame of a critical public archaeology