Show simple item record

Authordc.contributor.authorSalazar Sutil, Diego 
Authordc.contributor.authorUrrea Navarrete, Josefina 
Authordc.contributor.authorEscobar, Manuel 
Authordc.contributor.authorAndrade, Pedro 
Authordc.contributor.authorMuñoz, Mónica 
Authordc.contributor.authorMaldonado, Cecilia 
Authordc.contributor.authorTorres, Romina 
Authordc.contributor.authorVargas, Karina 
Admission datedc.date.accessioned2021-08-29T19:57:54Z
Available datedc.date.available2021-08-29T19:57:54Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationChungará - Revista de Antropología Chilena Volume 52 Issue 4 Page 651-669 (2020)es_ES
Identifierdc.identifier.issn0717-7356
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/181621
Abstractdc.description.abstractCon el objeto de contribuir a la formación de sujetos históricos en el marco del actual sistema educativo formal de la Comuna de Taltal, hemos desarrollado un proyecto que vincula los conocimientos académicos que hemos generado sobre el territorio y su (pre)historia en el marco de tres proyectos Fondecyt sucesivos, con saberes locales no académicos y con estrategias pedagógicas y didáctica de enseñanza-aprendizaje que responden a los objetivos de los planes curriculares del Ministerio de Educación, contextualizándolos a la realidad local. El presente trabajo sintetiza los alcances del proyecto y discute las posibilidades de profundizar los vínculos entre arqueología y educación formal en el marco de una arqueología pública crítica.es_ES
Abstractdc.description.abstractIn this paper, we summarize the scope of a project that we have developed in order to make a contribution to the training of local critical agents within the frame of the current educational system of Taltal, in northern Chile. The goal of the project is to connect the academic knowledge on the territory and its (pre)history, which we have produced through three successive research projects, with local non-academic knowledge, educational strategies, and teaching-learning methodologies, which meet the objectives of Ministry of Education’s official curricular programs, but from a local context. We also reflect on the possibilities of strengthening the ties between archaeology and formal education within the frame of a critical public archaeologyes_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniv. Tarapacá, Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceChungara - Revista de Antropología Chilenaes_ES
Keywordsdc.subjectEducación formales_ES
Keywordsdc.subjectArqueología públicaes_ES
Keywordsdc.subjectComuna de Taltales_ES
Keywordsdc.subjectFormal educationes_ES
Keywordsdc.subjectPublic archaeologyes_ES
Keywordsdc.subjectTaltales_ES
Títulodc.titleArqueología y educación formal en la costa de Taltal-Paposo: reflexiones sobre “arqueología pública”es_ES
Title in another languagedc.title.alternativeArchaeology and formal education in the coast of Taltal-Paposo: critical throughts on “public archaeology”es_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso Abierto
Catalogueruchile.catalogadorcrbes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISIes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile