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Authordc.contributor.authorOyarzún Maldonado, Cristian 
Admission datedc.date.accessioned2021-09-09T13:27:18Z
Available datedc.date.available2021-09-09T13:27:18Z
Publication datedc.date.issued2021
Cita de ítemdc.identifier.citationArchivos Analíticos de Políticas Educativas Vol. 29, No. 13 Febrero 2021es_ES
Identifierdc.identifier.other10.14507/epaa.29.4992
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/181895
Abstractdc.description.abstractChile's school system is a unique social space for analyzing the enactment of market policies and accountability. The article presents research that examines the contents and rationalities of the educational offer of schools in Santiago de Chile. The educational offer was operationalized through external advertising posters that, following S. Ball's theory, constitute fabrications, i.e. images or versions of schools, which may or may not be true, and whose purpose is to respond to the disciplines of the market. In the methodological sense, a mixed sequential approach was used that, in the first quantitative phase, allowed to analyze predictor variables of the use of posters in a population of schools and identify prototypical posters. Then, in the second qualitative phase, the sociocultural interpretation that managers and families made of the prototypical posters was investigated. The integration of quantitative and qualitative findings suggests that: (a) the assistance grant has a significant influence on suppliers' business conduct and positioning strategies; (b) the consolidation of a performative quasi-market induces suppliers to seek to attract a disadvantaged audience in socioeconomic and academic terms; (c) educational actors develop arguments for differentiated student profiles according to school types, justifying dynamics of self-segregation; and (d) state program's and recognitions are recontextualized as advertising inputs and means to certify the educational offering.es_ES
Abstractdc.description.abstractEl sistema escolar chileno es un espacio social único para analizar la puesta en acto de políticas de mercado y accountability. El artículo presenta una investigación que examina los contenidos y racionalidades de la oferta educativa de escuelas de Santiago de Chile. La oferta educativa se operacionalizó mediante afiches de publicidad exterior que, siguiendo la teoría de S. Ball, constituyen fabricaciones, es decir, imágenes o versiones de las escuelas, que pueden o no ser verídicas, y cuyo fin es responder a las disciplinas del mercado. En lo metodológico, se empleó un enfoque mixto secuencial que, en la primera fase cuantitativa, permitió analizar variables predictoras del uso de afiches en una población de escuelas e identificar afiches prototípicos. Luego, en la segunda fase cualitativa, se indagó en la interpretación sociocultural que directivos y familias efectuaron de los afiches prototípicos. La integración de hallazgos cuantitativos y cualitativos sugiere que: (a) la subvención por asistencia incide significativamente en la conducta comercial de los proveedores y sus estrategias de posicionamiento; (b) la consolidación de un cuasi-mercado performativo induce a los proveedores a intentar captar un público favorecido en términos socioeconómicos y académicos; (c) los actores educativos desarrollan argumentos en favor de perfiles diferenciados de estudiantes según tipos de escuela, justificando dinámicas de autosegregación; y (d) los programas y reconocimientos estatales son recontextualizados como insumos publicitarios y medios para certificar la oferta educativa.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniversidad de San Andrés y Arizona State University, Estados Unidoses_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceArchivos Analíticos de Políticas Educativases_ES
Keywordsdc.subjectChilees_ES
Keywordsdc.subjectSchool marketes_ES
Keywordsdc.subjectSchool marketinges_ES
Keywordsdc.subjectPolicy enactmentes_ES
Keywordsdc.subjectMixed research methodses_ES
Keywordsdc.subjectMercado escolares_ES
Keywordsdc.subjectMarketing escolares_ES
Keywordsdc.subjectRecontextualizaciónes_ES
Keywordsdc.subjectMétodos mixtos de investigaciónes_ES
Títulodc.titleLa escuela que busco, la escuela que ofrezco: contenidos y racionalidades de la oferta educativa del mercado escolar chilenoes_ES
Title in another languagedc.title.alternativeThe school that I seek, the school that I offer: contents and rationalities of the educational offer of the chilean school marketes_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
Catalogueruchile.catalogadorapces_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISIes_ES


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