Show simple item record

Authordc.contributor.authorMoreno Díaz, Karina del Carmen
Authordc.contributor.authorSoto González, Rodolfo Israel
Authordc.contributor.authorOyarzún Maldonado, Cristian José
Admission datedc.date.accessioned2021-10-26T21:03:31Z
Available datedc.date.available2021-10-26T21:03:31Z
Publication datedc.date.issued2021
Cita de ítemdc.identifier.citationRevista Educación, 2021, vol. 45, núm. 2, Julio-Diciembrees_ES
Identifierdc.identifier.other10.15517/revedu.v45i1.43500
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/182415
Abstractdc.description.abstractThe Universal Design for Learning [UDL] is a series of guidelines that serve as a framework to develop more varied and engaging learning opportunities for students. Chile adopted the UDL after passing Decree 83. Implementation of UDL requires strong collaboration among educators. The objective of this study was to understand teacher collaboration within the UDS based on their reflections. A qualitative research method based on a series of interviews was conducted among twelve primary school teachers. The interviews were divided into two stages - argumentative and episodic - to represent the complexity of the reflections. Responses were analysed based on a grounded theory approach. According to the results, teachers acknowledged that any collaborative effort aimed at diversifying teaching was conditioned by institutional factors. Furthermore, successful collaborative experiences are characterized by interdependence, mutual recognition, and trust. Positive results about student motivation and student development are included. Teacher reflection reveals that when diversification is worked together with cooperative learning. These results are discussed at an institutional, professional relationship and classroom level, concluding that each element thoughtfully addressed by teachers is relevant and forms an articulated structure. The main implications include: understanding the implementation of the UDL as a joint reflective process, creating the cultural, relational, training, time and educational policy-related conditions and performing UDL in the classroom using cooperative learning structures.es_ES
Abstractdc.description.abstractEl Diseño Universal para el Aprendizaje [DUA] es un marco de referencia orientado a construir mayores y variadas oportunidades para que todo el alumnado pueda aprender y participar. Su implementación, prescrita por la promulgación del Decreto 83 en Chile, requiere dinámicas de colaboración entre el profesorado. Así, este estudio establece como objetivo comprender las reflexiones del cuerpo docente sobre sus experiencias de colaboración en el marco del DUA. Desde un enfoque cualitativo, se realizaron entrevistas a 12 profesores y profesoras de educación básica, organizadas en dos etapas para representar la complejidad de las reflexiones: episódica y argumentativa. El material fue analizado desde herramientas derivadas de la teoría fundamentada. Los resultados muestran que los profesores y las profesoras reconocen que su actividad colaborativa dirigida a diversificar la enseñanza está condicionada por factores institucionales. Además, las experiencias colaborativas satisfactorias entre agentes educativos se caracterizan por la interdependencia, reconocimiento mutuo y la confianza. Las consecuencias favorables en la motivación y el desarrollo del alumnado se facilitan, de acuerdo con las reflexiones del cuerpo docente, cuando se trabaja la diversificación conjuntamente con el aprendizaje cooperativo. Estos resultados son discutidos a un nivel institucional, de relación profesional y de aula, concluyendo que cada elemento abordado reflexivamente por los profesores y las profesoras es relevante y forman una estructura articulada. Las principales implicancias son: comprender la implementación del DUA como un proceso reflexivo conjunto; crear condiciones culturales, relacionales, formativas, de tiempo y de política educativa, y concretar el DUA en el aula con estructuras de aprendizaje cooperativo.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniversidad de Costa Ricaes_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
Sourcedc.sourceRevista Educaciónes_ES
Keywordsdc.subjectTeaching professiones_ES
Keywordsdc.subjectUniversal design for learninges_ES
Keywordsdc.subjectCollaborative workes_ES
Keywordsdc.subjectCooperationes_ES
Keywordsdc.subjectDiversityes_ES
Keywordsdc.subjectProfessional associationes_ES
Keywordsdc.subjectSchool activitieses_ES
Keywordsdc.subjectLearning strategieses_ES
Keywordsdc.subjectProfesión docentees_ES
Keywordsdc.subjectDiseño universal para el aprendizajees_ES
Keywordsdc.subjectTrabajo colaborativoes_ES
Keywordsdc.subjectCooperaciónes_ES
Keywordsdc.subjectDiversidades_ES
Keywordsdc.subjectAsociación profesionales_ES
Keywordsdc.subjectActividades escolareses_ES
Keywordsdc.subjectEstrategias de aprendizajees_ES
Títulodc.titleProcesos argumentativos que conforman las reflexiones del profesorado chileno sobre sus experiencias de colaboración en el marco del diseño universal para el aprendizajees_ES
Title in another languagedc.title.alternativeArgumentative processes among chilean teachers regarding their collaborative experience as part of the universal design for learning frameworkes_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dc.description.versiondc.description.versionVersión publicada - versión final del editores_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abiertoes_ES
Catalogueruchile.catalogadorapces_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publícación WoSes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States