Show simple item record

Authordc.contributor.authorSáez Baeza, Chiara Rossana
Authordc.contributor.authorVara Gajardo, María Antonieta
Admission datedc.date.accessioned2022-08-29T15:04:52Z
Available datedc.date.available2022-08-29T15:04:52Z
Publication datedc.date.issued2021
Cita de ítemdc.identifier.citationLatin American Research Review 56(3), pp. 679–695.es_ES
Identifierdc.identifier.other10.25222/larr.894
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/187675
Abstractdc.description.abstractEste artículo analiza la prensa satírica producida por obreros tipógrafos en Chile entre finales del siglo XIX y principios del siglo XX. A partir de la revisión de archivos de prensa y utilizando la conceptualización sobre “cultura popular ausente”, los principales resultados revelan características diferenciadas del objeto de estudio respecto de la autorrepresentación de lo popular y del rol jugado en la esfera pública, que por un lado lo apartan de la sátira chilena del siglo XIX centrada en las disputas de los partidos oligárquicos, al tiempo que visibilizan un sujeto popular (emisor y receptor) más complejo y paradójico que el de la prensa obrera dominante, generando hallazgos relevantes para un debate actual sobre los otros populares, el modo en que han permanecido ocultos históricamente y cómo traerlos a escena para la reflexión sobre proyectos políticos del presente.es_ES
Abstractdc.description.abstractThis article analyzes the satirical press produced by typographers in Chile between the late nineteenth and early twentieth centuries. The main results of a review of press archives, using the conceptualization of absent popular culture, reveal different characteristics of the analyzed cultural products regarding the self-representation of popular subjects and their role in the public sphere. This is differentiated from the conventional nineteenth-century Chilean political satire, which centered on the disputes of the oligarchs while making visible a popular subject (sender and receiver) that is much more complex and paradoxical than that of the dominant labor press. The findings are relevant to a current debate on popular others, how they have historically remained hidden, and how to bring them to the forefront for reflection on current political projects.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherAsociación de Estudios de América Latinaes_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
Títulodc.titlePrensa satírica popular en Chile y la actualidad de un debate: El Ají (1889–1894) y José Arnero (1905–1914)es_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dc.description.versiondc.description.versionVersión publicada - versión final del editores_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abiertoes_ES
Catalogueruchile.catalogadorcfres_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publícación WoSes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUSes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States