Show simple item record

Authordc.contributor.authorZapata Lamana, Rafael 
Authordc.contributor.authorMonsalves Álvarez, Matías 
Authordc.contributor.authorCigarroa Cuevas, Igor 
Authordc.contributor.authorCastro Sepúlveda, Mauricio 
Authordc.contributor.authorSalazar Rodríguez, Gabriela 
Authordc.contributor.authorAbad Colil, Felipe 
Admission datedc.date.accessioned2018-07-09T14:46:46Z
Available datedc.date.available2018-07-09T14:46:46Z
Publication datedc.date.issued2016
Cita de ítemdc.identifier.citationRev Chil Nutr Vol. 43, Nº4, 2016es_ES
Identifierdc.identifier.other10.4067/S0717-75182016000400005
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/149651
Abstractdc.description.abstractObjective: To describe body mass index (BMI), body composition, basal metabolic rate, physical condition and the relationship between them in Chilean kindergarten teachers. Subjects and Methods: 46 teachers (age 39,5 +/- 8,6) from the Bio Bio province(Chile) were weighed and heighted and BMI was measured. In addition, fat mass, lean and bone percentages, basal metabolic rate, muscular strength and cardiorespiratory fitness were measured. Results: The teachers had an average BMI of overweight (26,7 +/- 3,5) and a high fat percentage (35,1+/- 5,9) according to national reference values. 58,7% were overweight and moderately obese. When teachers were compared according BMI, teachers with obesity had on average a higher percentage of fat mass (P =, 000), less lean mass (P =,000), took more time to complete the UKK test (P = 035) and had a lower vo2max (P =,001) than normal weight teachers. BMI had a negative association in relation to scores of the physical performance test. Conclusions: The overweight/obese teachers had more fat mass, reduced muscle mass and had worse results on fitness tests. Condition worrying thinking about the important role in modeling healthy habits to preschoolers.es_ES
Abstractdc.description.abstractObjetivo: Describir el índice de masa corporal (IMC), composición corporal, la tasa metabólica basal, condición física y su relación en educadoras de párvulos chilenas. Sujetos y Métodos: 46 educadoras (edad 39,5±8,6) de la provincia de Bio-Bio (Chile) se pesaron, midieron y se obtuvo su IMC. Se midió el porcentaje de masa grasa, magra, ósea, tasa metabólica basal, fuerza explosiva y capacidad cardiorrespiratoria. Resultados: Las educadoras tuvieron un IMC promedio de sobrepeso (26,7±3,5) y un elevado porcentaje de grasa (35,1±5,9) de acuerdo a referencias nacionales. El 58,7% de ellas presentó sobrepeso y obesidad moderada. Cuando se comparó por IMC, las educadoras con obesidad presentaron en promedio un mayor porcentaje de masa grasa (P =,000), menor de masa magra (P =,000), demoraron más tiempo en terminar el UKK test (P =,035) y tuvieron un menor vo2max (P =,001) en comparación a las educadoras con normopeso. El IMC se asoció negativamente a los test de rendimiento físico. Conclusión: Las maestras con sobrepeso/obesidad presentaron más masa grasa, menos masa muscular y peores resultados en las pruebas de condición física. Condición preocupante pensando en su importante rol modelando hábitos de vida saludables en los prescolares.es_ES
Patrocinadordc.description.sponsorshipCONYCY T/BECA CHILE/PAI 72150035es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherSociedad Chilena de Nutriciónes_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceRevista Chilena de Nutriciónes_ES
Keywordsdc.subjectBody max indexes_ES
Keywordsdc.subjectBody compositiones_ES
Keywordsdc.subjectPhysical fitnesses_ES
Keywordsdc.subjectFacultyes_ES
Keywordsdc.subjectÍndice de masa corporales_ES
Keywordsdc.subjectComposición corporales_ES
Keywordsdc.subjectAptitud físicaes_ES
Keywordsdc.subjectDocenteses_ES
Títulodc.titleDiferencias de composición corporal y condición física en educadoras de párvulo con normopeso, sobrepeso y obesidad: estudio transversales_ES
Title in another languagedc.title.alternativeDiffences of body max index, body composition, and fitness in normo weight, overweight and obese kindergarten teachers: cross sectional studyes_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abierto
Catalogueruchile.catalogadortjnes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISIes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile