Show simple item record

Authordc.contributor.authorHernández Silva, Carla 
Authordc.contributor.authorGómez Martínez, Yadrán 
Authordc.contributor.authorRuz López, Damián 
Authordc.contributor.authorSilva Ugalde, Mauricio 
Authordc.contributor.authorTecpan Flores, Silvia 
Admission datedc.date.accessioned2020-10-12T21:29:01Z
Available datedc.date.available2020-10-12T21:29:01Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationRevista Electrónica de Investigación Educativa, Vol. 22, 2020/e18es_ES
Identifierdc.identifier.other10.24320/redie.2020.22.e18.2672
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/177084
Abstractdc.description.abstractThe lack of physics teachers in Chile has been a cause for concern for the last 15 years. This study aims to identify and describe the key features of current physics teacher training programs in universities in the Council of Rectors of Chilean Universities (CRUCH). This descriptive and ex post facto research employs historical data analysis and qualitative analysis techniques. The main findings include a geographic centralization and gender gaps in enrollment and graduation rates. The physics and education courses appear to run parallel and feature in similar proportions, suggesting a dissociation between the two areas. The implications for teacher training programs are discussed and lines of action for future research are proposed based on the findings.es_ES
Abstractdc.description.abstractLa escasez de profesores de Física en Chile ha constituido un tema de preocupación en los últimos 15 años. El presente trabajo busca identificar y describir las principales características de los actuales programas formativos de pedagogía en Física de universidades pertenecientes al Consejo de Rectores de las Universidades Chilenas (CRUCH). La investigación es descriptiva, ex post facto, con diseño de análisis histórico de datos y técnicas de análisis cualitativo. Entre los resultados destaca la centralización geográfica y las brechas de género en cuanto a matrícula y titulación. Desde lo curricular, las asignaturas del área de Física y de Educación aparecen en los programas como líneas paralelas y en porcentajes muy similares, lo que sugiere una disociación entre ambas áreas. Se discuten las implicancias para programas de formación inicial docente y se proponen líneas de acción para futuras investigaciones basadas en los hallazgos.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniv. Autónoma Baja Californiaes_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceRevista Electrónica de Investigación Educativaes_ES
Keywordsdc.subjectTeacher educationes_ES
Keywordsdc.subjectPhysics educationes_ES
Keywordsdc.subjectEducational planninges_ES
Keywordsdc.subjectFormación de docenteses_ES
Keywordsdc.subjectEnseñanza de la físicaes_ES
Keywordsdc.subjectPlanes educativoses_ES
Títulodc.titleFormación de profesores de física en Chile: realidad y desafíoses_ES
Title in another languagedc.title.alternativePhysics Teacher Training in Chile: Reality and Challengeses_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso Abierto
Catalogueruchile.catalogadorcrbes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUS
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCIELO


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile