Show simple item record

Authordc.contributor.authorMartin Munchmeyer, María Pía 
Authordc.contributor.authorRozas Bugueño, Joaquín 
Authordc.contributor.authorAlfaro Inzunza, Jaime 
Admission datedc.date.accessioned2020-11-02T18:39:25Z
Available datedc.date.available2020-11-02T18:39:25Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationPapers 2020, 105/3es_ES
Identifierdc.identifier.other10.5565/rev/papers.2648
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/177495
Abstractdc.description.abstractChild policies are a relevant area of study in public policy analysis, where the values, ideologies and situational contexts that establish the symbolic orientation of such policies and the state play a central role. Based on the analysis of interpretive frameworks, this article aims to investigate the tensions that hindered the realization of the emblematic reform of the policy for children and adolescents in Chile (2014-2018) by identifying the interpretive frameworks that opposed or drove these changes. Following a grounded theory methodological approach, 29 semi-structured interviews of relevant actors and 42 parliamentary discussions are analyzed. The results reveal two conflicting interpretive frameworks: a protectionist master framework with a tutelary approach and a secondary framework with a rights-based approach, in which the reforms sought to replace the former approach. Through an alignment analysis of interpretive frameworks, it is established that a paradigm shift has not been achieved. However, a change in policies has occurred through amplification and extension processes of the master interpretive framework. It is concluded that the difficulties of reforming child policies are due to the strong predominance of paradigms and conceptions that mainly disagree with the state's role as a guarantor of rights and the resistance to consider children and adolescents as subjects of rights.es_ES
Abstractdc.description.abstractEl campo de las políticas hacia la infancia se muestra como un ámbito relevante a ser considerado en el análisis de políticas públicas. En él tienen un rol central los valores, ideologías y contextos situacionales que establecen la orientación simbólica de estas y el rol del Estado. Este artículo se propone indagar, a partir del análisis de marcos interpretativos, las tensiones que dificultaron la concreción de la reforma emblemática hacia la infancia y la adolescencia en Chile (2014-2018), con la identificación de los marcos interpretativos que se oponen a estos cambios o bien los impulsan. Desde la estrategia metodológica definida por la teoría fundamentada, se analizan 29 entrevistas semiestructuradas a actores relevantes y 42 discusiones parlamentarias. Los resultados establecen que hay dos marcos interpretativos en conflicto: el marco maestro de corte proteccionista con enfoque tutelar y el marco secundario de enfoque de derechos, donde se expresan las reformas, que busca sustituir al primero. A partir del análisis de alineamiento de marcos interpretativos, se establece que no se logra un cambio de paradigma. No obstante, se produce un cambio en las políticas mediante procesos de amplificación y extensión del marco interpretativo maestro. Se concluye que las dificultades de reformar las políticas hacia la niñez se concentran en el fuerte predominio de paradigmas y concepciones discrepantes con el ejercicio respecto, principalmente, del rol garante de derechos del Estado y la resistencia a considerar a los niños, las niñas y adolescentes como sujetos de derechos.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniversidad Autónoma de Barcelonaes_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourcePapers-Revista de Sociologíaes_ES
Keywordsdc.subjectPublic policy analysises_ES
Keywordsdc.subjectChildhood and adolescencees_ES
Keywordsdc.subjectGrounded theoryes_ES
Keywordsdc.subjectGovernmentes_ES
Keywordsdc.subjectMeaningses_ES
Keywordsdc.subjectTutelary approaches_ES
Keywordsdc.subjectRights approaches_ES
Keywordsdc.subjectAnálisis de política públicases_ES
Keywordsdc.subjectInfancia y adolescenciaes_ES
Keywordsdc.subjectTeoría fundamentadaes_ES
Keywordsdc.subjectGobiernoes_ES
Keywordsdc.subjectSignificadoses_ES
Keywordsdc.subjectEnfoque tutelares_ES
Keywordsdc.subjectEnfoque de derechoes_ES
Títulodc.titleAnálisis de los marcos interpretativos de las políticas de infancia en Chile (2014-2018)es_ES
Title in another languagedc.title.alternativeAnalysis of child policy frames in Chile (2014-2018)es_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso Abierto
Catalogueruchile.catalogadorapces_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUS


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile