Show simple item record

Authordc.contributor.authorSologuren Insúa, Enrique
Admission datedc.date.accessioned2021-10-14T14:22:23Z
Available datedc.date.available2021-10-14T14:22:23Z
Publication datedc.date.issued2021
Cita de ítemdc.identifier.citationEducatio Siglo XXI, Vol. 39 nº 1 · 2021, pp. 107-130es_ES
Identifierdc.identifier.other10.6018/educatio.451781
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/182250
Abstractdc.description.abstractGenres written by students have received significant attention due to its diversity of functions in subject learning. Thus, the present article is framed within the study field of academic genres in Spanish. The aim of this research is to identify, define and characterize genres of the 'technical report' family to understand its educational role in civil engineering and in the processes of professional-academic literacy in this field. The study adopts a qualitative approach, specifically from the discourse genre theory and explores the technical report macrogenre in computer science civil engineering (MGITEC, for its acronym in Spanish) in the student corpus HELICE-2017. This genre family is highly relevant in the academic discourse of civil engineering and in the subdiscipline computer science. Results of the text corpus analysis reveal a great diversity of genre resources used in this community of practice. In consequence, a continuum of discourse genres was identified based on the collected data, from reports of academic insertion to reports of professional context. Different types of reports are displayed in this continuum. These reports meet relevant educational purposes when it comes to using analytical, critical and creative thinking for problem solving: the raison d'etre of engineering. Finally, this piece of research makes it possible to define relations between genres in the academic writing of reports and to provide didactic strategies for subject literacy in engineering.es_ES
Abstractdc.description.abstractLos géneros producidos por estudiantes han comenzado a recibir mayor atención debido a su diversidad de funciones en el aprendizaje disciplinar. Así, este trabajo se enmarca en el ámbito del estudio de géneros de formación en español. El objetivo de esta investigación es identificar, definir y caracterizar los géneros de la familia ‘informe técnico’ con el objeto de comprender su rol formativo en la enseñanza de la ingeniería civil y en los procesos de alfabetización académica-profesional en esta disciplina. El estudio se aborda desde un enfoque cualitativo, particularmente desde la teoría del género del discurso y explora el macrogénero informe técnico en ingeniería civil informática (MGITEC) en el corpus de aprendientes HÉLICE-2017. Esta familia genérica presenta una alta relevancia en el discurso académico de la ingeniería civil y en la subdisciplina informática. Los resultados del análisis de los corpus textuales evidencian la gran diversidad de recursos genéricos utilizados en la comunidad de práctica concernida. A partir de los datos obtenidos se identificó un continuum de los géneros discursivos que van desde informes orientados a la inserción académica hasta la producción escrita de informes orientados a contextos profesionales. En él se despliega una amplia variedad de tipos de informes que cumplen propósitos formativos de relevancia en la aplicación de pensamiento analítico, crítico y creativo para la resolución de problemas: la raison d’être de la ingeniería. Finalmente, la investigación permite configurar relaciones intergenéricas en la escritura académica de informes y proyectar estrategias didácticas de alfabetización disciplinar en el ámbito de la ingeniería.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherEdiciones Universidad de Murcia, Españaes_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
Sourcedc.sourceEducatio Siglo XXIes_ES
Keywordsdc.subjectEscrituraes_ES
Keywordsdc.subjectIngenieríaes_ES
Keywordsdc.subjectCorpus para el aprendizajees_ES
Keywordsdc.subjectMacrogénero informe técnicoes_ES
Keywordsdc.subjectWritinges_ES
Keywordsdc.subjectEngineeringes_ES
Keywordsdc.subjectLearner corpuses_ES
Keywordsdc.subjectTechnical report macrogenrees_ES
Títulodc.titleEscritura académica en tres escuelas de ingeniería chilenas: la familia ‘Informe técnico’ como macrogénero discursivo en el área de Ingeniería Civil Informáticaes_ES
Title in another languagedc.title.alternativeAcademic writing in three chilean engineering schools: the 'technical report' family as a discourse macrogenre in Computer Science Civil Engineeringes_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dc.description.versiondc.description.versionVersión publicada - versión final del editores_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abiertoes_ES
Catalogueruchile.catalogadorcrbes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publícación WoSes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States