Show simple item record

Autor corporativodc.contributorUniversidad de Chile. Facultad de Gobierno. Postgradoes_ES
Professor Advisordc.contributor.advisorLandarretche Gacitúa, Oscar Alfredo
Authordc.contributor.authorRojas Galvis, Luis Andrés
Admission datedc.date.accessioned2023-05-08T16:05:40Z
Available datedc.date.available2023-05-08T16:05:40Z
Publication datedc.date.issued2020-01
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/193280
General notedc.descriptionTesis para optar al grado de Magister en Gobierno y Gerencia Públicaes_ES
Abstractdc.description.abstractEsta investigación tiene por objetivo identificar los factores de la certificación educativa que limitan a los municipios para poder incidir directamente en la mejora de los resultados de calidad educativa. Buscando cumplir con esta premisa, se hace un análisis ex ante – ex post comparando los resultados de las pruebas Saber 11° de 7 municipios antes (años 2006 a 2009) y después (años 2010 a 2013) de ser certificados en el año 2009; a su vez estos municipios son comparados con otros no certificados para el mismo periodo de tiempo. En la segunda parte del análisis cuantitativo, se toman 36 municipios, 18 certificados y 18 no certificados, y se comparan sus resultados entre los años 2015 a 2018. Las conclusiones obtenidas se contrastan con hacedores de política educativa, académicos y gremios. ABSTRACT The purpose of this research study is to identify the factors of “certification” in education that limit the municipalities to be able to have a direct impact on the improvement of educational quality results. Seeking to comply with this premise, an ex ante - ex post analysis is made comparing the results of the Saber 11 ° test of 7 municipalities before (years 2006 to 2009) and after (years 2010 to 2013) of being certified in 2009; In turn, these municipalities are compared with others not certified for the same period of time. In the second part of the quantitative analysis, 36 municipalities, 18 certificates and 18 non-certificates are 8 taken, and their results are compared between 2015 and 2018. The conclusions obtained are contrasted with educational policy makers, academics and unions.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniversidad de Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
Keywordsdc.subjectCertificación educativaes_ES
Keywordsdc.subjectMunicipioes_ES
Keywordsdc.subjectResultadoses_ES
Keywordsdc.subjectCalidad educativaes_ES
Títulodc.titleCertificación Municipal para mejorar la calidad educativa en Colombiaes_ES
Document typedc.typeTesises_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abiertoes_ES
Catalogueruchile.catalogadormdves_ES
Departmentuchile.departamentoEscuela de Postgradoes_ES
Facultyuchile.facultadInstituto de Asuntos Públicoses_ES
uchile.gradoacademicouchile.gradoacademicoMagisteres_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States