Show simple item record

Authordc.contributor.authorGuerra Rojas, Cristian Leonardo
Admission datedc.date.accessioned2023-08-23T20:21:24Z
Available datedc.date.available2023-08-23T20:21:24Z
Publication datedc.date.issued2019
Cita de ítemdc.identifier.citationCuadernos de Música Iberoamericana Vol. 32 enero-diciembre 2019, 17-45es_ES
Identifierdc.identifier.otherhttps://dx.doi.org/10.5209/cmib.65532
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/195328
Abstractdc.description.abstractEste trabajo busca mostrar las distintas maneras en que el canto gregoriano es citado, elaborado o transformado en cuatro obras del compositor chileno Alfonso Letelier Llona (1912-1994) y los campos de significación que esto suscita en cada caso. Para ello, se toma en consideración a diversos referentes teóricos, como Hatten (1994), Nommick (2005) y López Cano (2018), y se aplica un marco analítico que abarca la poiesis y circulación de la obra, el discurso de recepción y el uso intertextual del canto gregoriano en ella. Palabras clave: Alfonso Letelier Llona, música e intertextualidad, música académica chilena del siglo 20, canto gregoriano.es_ES
Abstractdc.description.abstractThis article seeks to demonstrate the various ways in which Gregorian chant is quoted, developed or transformed in four works by the Chilean composer Alfonso Letelier Llona (1912-1994) and the areas of meaning generated in each case. To this effect, various theoretical references have been considered, such as Hat- ten (1994), Nommick (2005) and López Cano (2018), and an analytical framework applied comprising the poiesis and circulation of each work, the discourse of reception and intertextual use of Gregorian chant. Keywords: Alfonso Letelier Llona, music and intertextuality, 20th-century Chilean art music, Gregorian chant.es_ES
Patrocinadordc.description.sponsorshipEste trabajo se enmarca dentro del Proyecto “La institucionalización de la modernidad de la música clásica como práctica social entre 1928 y 1973 en el marco de la Universidad de Chile”, Fondo de Ciencia y Tecnología (Fondecyt), n.° 1.160.102es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherInstituto Complutense de Ciencias Musicales (ICCMU)es_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
Sourcedc.sourceCuadernos de Música Iberoamericanaes_ES
Keywordsdc.subjectCanto gregorianoes_ES
Keywordsdc.subjectAlfonso Letelier Llonaes_ES
Títulodc.titlePresencia del canto gregoriano en la obra musical del compositor chileno Alfonso Letelier Llonaes_ES
Title in another languagedc.title.alternativeThe Presence of Gregorian Chant in the Works of the Chilean Composer Alfonso Letelier Llonaes_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dc.description.versiondc.description.versionVersión publicada - versión final del editores_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abiertoes_ES
Catalogueruchile.catalogadorlajes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación LATINDEXes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States