Show simple item record

Professor Guidedc.contributor.advisorVarela Moraga, Virginia 
Professor Guidedc.contributor.advisorArancibia Salvo, Claudia
Professor Guidedc.contributor.advisorLópez Bravo, Ilse
Authordc.contributor.authorJara Pailapichun, Paulina 
Authordc.contributor.authorMedina Espinoza, Elena 
Authordc.contributor.authorMeneses Concha, María Cecilia 
Staff editordc.contributor.editorFacultad de Medicina
Staff editordc.contributor.editorEscuela de Fonoaudiología
Admission datedc.date.accessioned2013-08-30T15:56:27Z
Available datedc.date.available2013-08-30T15:56:27Z
Publication datedc.date.issued2010
Identifierdc.identifier.urihttp://repositorio.uchile.cl/handle/2250/114159
Abstractdc.description.abstractLos prematuros extremos son aquellos niños nacidos de menos de 32 semanas de gestación y/o menos de 1500 gramos de peso al nacer, la sobrevida de estos niños ha aumentado debido al avance tecnológico del último tiempo. Esta mayor supervivencia puede traerles como consecuencia problemas cognitivos, comportamentales y emocionales. Como el lenguaje es un proceso cognitivo crucial en el desarrollo y es considerado uno de los hitos más importantes de éste, su alteración puede impactar en el desarrollo global del niño. Debido a esto, el principal objetivo de este estudio es determinar el desempeño tanto lingüístico como psicolingüístico de estos menores. En este estudio participaron 18 preescolares de entre 4.0 a 5.11 años que asistían al Policlínico de Seguimiento de Prematuros Extremos del CRS Cordillera Oriente ubicado en la comuna de Peñalolén. Luego de obtenido el consentimiento informado, se procedió a aplicar los siguientes test lingüísticos: TEPROSIF- R, TECAL, TEGE y EDNA, y posteriormente se aplicó el Illinois Test of Psycholinguistic Abilities (ITPA). Esto permitió determinar el desempeño lingüístico y psicolingüístico de la muestra. Los resultados obtenidos muestran que un 94,4% del grupo en estudio presentó un desempeño lingüístico descendido y un 50% de estos niños obtuvo un desempeño psicolingüístico descendido. La PT media de la muestra en el ITPA fue de 36, la que corresponde a la propuesta por este test, teniendo como punto fuerte las habilidades del canal viso-motor y como punto débil las pertenecientes al canal auditivo-vocal. Además, se encontró una asociación directa entre desempeño lingüístico y psicolingüístico en un 55,6% del grupo en estudio. Se puede concluir que en el grupo de niños con antecedente de prematurez extrema existió un desempeño descendido a nivel lingüístico, en cambio, a nivel psicolingüístico el rendimiento fue normal. No obstante, las habilidades psicolingüísticas consideradas como punto débil fueron aquellas más relacionadas con el lenguaje. En razón de lo anterior, se considera de suma importancia seguir investigando las secuelas que conlleva la condición de prematurez extrema, para así realizar una intervención oportuna y apropiada.es_CL
Abstractdc.description.abstractThe very low weight prematures are those children who born with less than 32 pregnancy weeks and /or less than 1500 grams at birth. The survival of these children has increased due to technological advances in recent times. This increased survival may bring cognitive, behavioral and emotional problems. The language is a crucial cognitive process in the children development and it is considered one of the most important milestones of it. A languaje alteration may impact in the global development of a child. Because of this, the principal objective of this investigation is to determinate the linguistic and psycholinguistic performance of these children. Eighteen children between 4.0 to 5.11 years old that attend to the “Policlínico de Seguimiento de Prematuros Extremos” of “CRS Cordillera Oriente” located in Peñalolen, participated in this study. The following language tests were applied after obtaining the informed consents: TEPROSIF-R, TECAL, TEGE and EDNA. Subsequently, the “Illinois Test of Psycholinguistic Abilities” (ITPA), was applied to measure psycholinguistic skills. These tests allowed determining the linguistic and psycholinguistic performance of the children. The results showed that 94.4% of this group scored a decreased linguistic performance and 50% of them had a decreased psycholinguistic performance. The mean PT of ITPA was 36, which corresponds to mean PT that is proposed for this test. The skills of visuo-motor channel were strength points and the skills belonging to auditory-vocal channel were weak points. Furthermore, a direct association between linguistic and psycholinguistic performance of 55.6% was found in the study group. The investigators concluded that there was a decreased linguistic performance in the group of children with antecedent of extreme prematurity; in change, the psycholinguistic performance of them was normal. However, the psycholinguistic skills considered weak points were those most related to language. In view of the above, the investigators consider that is very important to follow the research about consequences that bring the condition of extreme prematurity to perform a timely and appropriate intervention.
Lenguagedc.language.isoeses_CL
Publisherdc.publisherUniversidad de Chilees_CL
Keywordsdc.subjectPrematuroes_CL
Keywordsdc.subjectPsicolingüísticaes_CL
Keywordsdc.subjectLingüísticaes_CL
Títulodc.titlePerfil de habilidades psicolingüísticas y lingüísticas en niños de 4 a 5.11 años con antecedente de prematurez extremaes_CL
Document typedc.typeTesises_CL


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record