About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Perfil de habilidades psicolingüísticas y lingüísticas en niños de 4 a 5.11 años con antecedente de prematurez extrema

Tesis
Thumbnail
Open/Download
IconPerfil de habilidades linguísticas y psicolinguisticas en niños con antecedente de prematurez ext_0.pdf (957.0Kb)
Publication date
2010
Metadata
Show full item record
Cómo citar
Varela Moraga, Virginia
Cómo citar
Perfil de habilidades psicolingüísticas y lingüísticas en niños de 4 a 5.11 años con antecedente de prematurez extrema
.
Copiar
Cerrar

Author
  • Jara Pailapichun, Paulina;
  • Medina Espinoza, Elena;
  • Meneses Concha, María Cecilia;
Professor Advisor
  • Varela Moraga, Virginia;
  • Arancibia Salvo, Claudia;
  • López Bravo, Ilse;
Abstract
Los prematuros extremos son aquellos niños nacidos de menos de 32 semanas de gestación y/o menos de 1500 gramos de peso al nacer, la sobrevida de estos niños ha aumentado debido al avance tecnológico del último tiempo. Esta mayor supervivencia puede traerles como consecuencia problemas cognitivos, comportamentales y emocionales. Como el lenguaje es un proceso cognitivo crucial en el desarrollo y es considerado uno de los hitos más importantes de éste, su alteración puede impactar en el desarrollo global del niño. Debido a esto, el principal objetivo de este estudio es determinar el desempeño tanto lingüístico como psicolingüístico de estos menores. En este estudio participaron 18 preescolares de entre 4.0 a 5.11 años que asistían al Policlínico de Seguimiento de Prematuros Extremos del CRS Cordillera Oriente ubicado en la comuna de Peñalolén. Luego de obtenido el consentimiento informado, se procedió a aplicar los siguientes test lingüísticos: TEPROSIF- R, TECAL, TEGE y EDNA, y posteriormente se aplicó el Illinois Test of Psycholinguistic Abilities (ITPA). Esto permitió determinar el desempeño lingüístico y psicolingüístico de la muestra. Los resultados obtenidos muestran que un 94,4% del grupo en estudio presentó un desempeño lingüístico descendido y un 50% de estos niños obtuvo un desempeño psicolingüístico descendido. La PT media de la muestra en el ITPA fue de 36, la que corresponde a la propuesta por este test, teniendo como punto fuerte las habilidades del canal viso-motor y como punto débil las pertenecientes al canal auditivo-vocal. Además, se encontró una asociación directa entre desempeño lingüístico y psicolingüístico en un 55,6% del grupo en estudio. Se puede concluir que en el grupo de niños con antecedente de prematurez extrema existió un desempeño descendido a nivel lingüístico, en cambio, a nivel psicolingüístico el rendimiento fue normal. No obstante, las habilidades psicolingüísticas consideradas como punto débil fueron aquellas más relacionadas con el lenguaje. En razón de lo anterior, se considera de suma importancia seguir investigando las secuelas que conlleva la condición de prematurez extrema, para así realizar una intervención oportuna y apropiada.
 
The very low weight prematures are those children who born with less than 32 pregnancy weeks and /or less than 1500 grams at birth. The survival of these children has increased due to technological advances in recent times. This increased survival may bring cognitive, behavioral and emotional problems. The language is a crucial cognitive process in the children development and it is considered one of the most important milestones of it. A languaje alteration may impact in the global development of a child. Because of this, the principal objective of this investigation is to determinate the linguistic and psycholinguistic performance of these children. Eighteen children between 4.0 to 5.11 years old that attend to the “Policlínico de Seguimiento de Prematuros Extremos” of “CRS Cordillera Oriente” located in Peñalolen, participated in this study. The following language tests were applied after obtaining the informed consents: TEPROSIF-R, TECAL, TEGE and EDNA. Subsequently, the “Illinois Test of Psycholinguistic Abilities” (ITPA), was applied to measure psycholinguistic skills. These tests allowed determining the linguistic and psycholinguistic performance of the children. The results showed that 94.4% of this group scored a decreased linguistic performance and 50% of them had a decreased psycholinguistic performance. The mean PT of ITPA was 36, which corresponds to mean PT that is proposed for this test. The skills of visuo-motor channel were strength points and the skills belonging to auditory-vocal channel were weak points. Furthermore, a direct association between linguistic and psycholinguistic performance of 55.6% was found in the study group. The investigators concluded that there was a decreased linguistic performance in the group of children with antecedent of extreme prematurity; in change, the psycholinguistic performance of them was normal. However, the psycholinguistic skills considered weak points were those most related to language. In view of the above, the investigators consider that is very important to follow the research about consequences that bring the condition of extreme prematurity to perform a timely and appropriate intervention.
 
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/114159
Collections
  • Tesis Pregrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account