About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Valoración de movimientos orofaciales en menores de 3 a 4 años con desarrollo normal : datos normativos

Tesis
Thumbnail
Open/Download
IconValoración de movimientos orofaciales en menores de 3 a 5 años con desarrollo normal- datos normativos.pdf (661.2Kb)
Publication date
2011
Metadata
Show full item record
Cómo citar
Martínez Oportus, Macarena
Cómo citar
Valoración de movimientos orofaciales en menores de 3 a 4 años con desarrollo normal : datos normativos
.
Copiar
Cerrar

Author
  • Jaque Rocha, Sandy;
  • Jeldes Díaz, Paz;
  • Mieres Madrid, Javiera;
Professor Advisor
  • Martínez Oportus, Macarena;
  • Fernández Gallardo, María Angélica;
  • López Bravo, Ilse;
Abstract
Uno de los elementos centrales de la Motricidad Orofacial, es sin duda, la evaluación miofuncional, que incluye la valoración de las funciones estomatognáticas y la apreciación de los Órganos Fonoarticulatorios, dentro de ésta última se incluyen las ejecuciones práxicas. La presente investigación pretende contribuir a la evaluación clínica fonoaudiológica, a través del estudio de los movimientos orofaciales, labiales y linguales, en niños entre 3 y 5 años. Se evaluaron 60 niños distribuidos de forma homogénea en tres grupos etarios, 3, 4 y 5 años respectivamente. Para determinar su participación, la evaluación incluyó los siguientes pasos: Consentimiento Informado y la aplicación del Cuestionario para Padres y/o Cuidadores, posteriormente se aplicó la Ficha de Evaluación de la Motricidad Orofacial de la Escuela de Fonoaudiología de la Universidad de Chile (abreviada). Tras esto se procedió a aplicar el Protocolo de Valoración de Movimientos labiales y linguales, basado en el Protocolo de Evaluación de Praxias de la Unidad de Motricidad Orofacial de la Escuela de Fonoaudiología de la Universidad de Chile. Tras la obtención y análisis de los datos, los resultados de esta investigación evidencian que el desempeño alcanzado por los menores en la realización de los movimientos labiales y linguales, se torna más exitosa en función de la edad, es decir, el porcentaje de logro aumenta paulatinamente desde los 3 a los 5 años. Sin embargo, es importante mencionar que en todos los grupos, los movimientos labiales obtuvieron un mejor desempeño que en los linguales. Tales resultados, son coincidentes con la literatura disponible.
 
One of the central elements of orofacial motricity is undoubtedly the miofunctional evaluation, which includes the assessment of stomatognatic functions and the appreciation of fonoarticulatory organs, the last one includes praxical executions. The present research aims to contribute to the clinical speech therapy evaluation through the study of orofacial movements, labials and lingual, in children between 3 and 5 years old. 60 children were evaluated and distributed homogeneously in three groups of age, 3, 4 and 5 years respectively. To determine their involvement, the evaluation included the following steps: Informed Consent and application of the Questionnaire for Parents and/or caregivers, later were applied the Ficha de evaluación de la motricidad orofacial of Speech Therapy School of the University of Chile (abridged). This was followed by the implement of the assessment protocol movements labials and lingual, based on the assessment protocol of praxias of orofacial motricity unit of Speech Therapy School of University of Chile. After obtaining and analyzing data, the results of this investigation show that the performance reached by the children in the realization of labials and lingual movements becomes more successful in terms of age, that is, the percentage increase gradually from 3 to 5 years. However, it is important to note that in all groups, the labials movements had better results than the lingual. These results are consistent with the available literature.
 
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/114886
Collections
  • Tesis Pregrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account