About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Estudio piloto de las condiciones de trabajo en profesores de nivel primario : una mirada desde la ergonomía

Tesis
Thumbnail
Open/Download
IconTesis 13 Noviembre 2012.pdf (620.4Kb)
Publication date
2011
Metadata
Show full item record
Cómo citar
Cerda Díaz, Eduardo
Cómo citar
Estudio piloto de las condiciones de trabajo en profesores de nivel primario : una mirada desde la ergonomía
.
Copiar
Cerrar

Author
  • Droguett Haschke, Julio;
  • Espinoza Valencia, Manuela;
Professor Advisor
  • Cerda Díaz, Eduardo;
  • Ortiz Zúñiga, Sylvia;
Abstract
El presente estudio no experimental, descriptivo y transversal, tiene como objetivo describir la carga global de trabajo, la presencia de factores psicosociales, aspectos generales de salud con énfasis en percepción de molestias músculo-esqueléticas; analizar la asociación simple entre las dimensiones de la carga global de trabajo y la percepción de molestias músculo-esqueléticas; analizar la asociación simple entre las dimensiones de los factores psicosociales y la percepción de molestias músculo-esqueléticas, en profesores de educación básica que realicen clases en los niveles básicos 1 y 2 (primero a cuarto año), con jornada escolar completa. La recolección de datos se realizó entre los meses julio a diciembre del año 2011, en los colegios American British School, Escuela Básica Llano Subercaseaux, Escuela Básica República de Haití, Fundación Educacional Colegio Rosario Concha, Saint Mary Joseph School y San Ignacio Alonso de Ovalle. La muestra de tipo probabilística, se obtuvo con una confiabilidad del 90% y un error estándar de 0,05. Consta de 38 profesores, que cumplieron previamente con los criterios de inclusión y exclusión. La variable carga global de trabajo se midió con el método NASA-TLX obteniéndose como resultado que el 82% de los sujetos tiene una alta carga global, mientras que el 18% obtiene una carga global de trabajo medio; el cuestionario SUSESO-ISTAS-21 se utilizó para medir la presencia de factores psicosociales, dentro de los cuales toman relevancia las dimensiones exigencia psicológicas y doble presencia; y la escala Body Part Discomfort, se utilizó para analizar la percepción de molestias músculo-esqueléticas, las cuales estaban presentes en todos los sujetos y con mayor frecuencia en la zona lumbar, cervical y hombros. Además, se analizó si existe una asociación simple entre las dimensiones de carga global de trabajo y la percepción de molestias músculo-esqueléticas, y entre las dimensiones de los factores psicosociales y la percepción de molestias músculo-esqueléticas, para esto se utilizó el test exacto de Fisher, obteniéndose que estadísticamente no existe un respaldo en estas asociaciones.
 
The present non experimental study, transversal and descriptive, has as objective to describe the global load of work, the presence of psicosocial factors, generals aspects of health with emphasis in the perception of muscle-skeletal nuisances; to analyze the simple asociation between the dimensions of the global load of work and the perception of muscle-skeletal nuisances; to analyze the simple asociation between the dimensions of psico-social factors and the perception of muscle-skeletal nuisances in basic education teachers that practice classes in the basic levels 1 and 2 (first to fourth year) full-time. The compilation of information was realized between July and December of 2011, in the following schools: American British School, Escuela Básica Llano Subercaseaux, Escuela Básica República de Haití, Fundación Educacional Colegio Rosario Concha, Saint Mary Joseph School y San Ignacio Alonso de Ovalle. The probabilistic sample type was obtained with a 90% of confiability and 0.05 of standar error. The sample size is 38 teachers that they expired with the criteria of incorporation and exclusion. The work load variable was measured with the NASA-TLX method obtaining 82% of high work load and 18% of medium work load; the SUSESO-ISTAS-21 questionnaire was used to measure the psicosocial risk factor presence, taking relevance the double presence and psicological load; and the Body Part Discomfort was used to analize the presence of muscle-skeletal nuisances, all the subjects studied has a musculoskeletal nuisances, and the most common body part was lumbar, dorsal and shoulders. In addition the exact Fisher text was used to analize the simple relation between work load dimensions and muscle-skeletal nuisances and psicosocial risk factors and muscle-skeletal nuisances, non obtaining a stadistic backup in this association.
 
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/116872
Collections
  • Tesis Pregrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account