About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Adaptación al español de Chile de la prueba audiológica MR. POTATO HEAD TASK en preescolares

Tesis
Thumbnail
Open/Download
IconArroyo Kohnenkamp Muñoz Rodriguez Sepúlveda.pdf (1.180Mb)
Publication date
2015
Metadata
Show full item record
Cómo citar
Bustos, Mario
Cómo citar
Adaptación al español de Chile de la prueba audiológica MR. POTATO HEAD TASK en preescolares
.
Copiar
Cerrar

Author
  • Arroyo S., Paula;
  • Köhnenkamp A., Eduardo;
  • Muñoz C., Daniela;
  • Rodríguez C., Daniela;
  • Sepúlveda G., Dafnne;
Professor Advisor
  • Bustos, Mario;
  • Tobar, Rodrigo;
  • Hormazábal, Ximena;
  • López Bravo, Ilse;
Abstract
Actualmente, en Chile, no existen muchas pruebas de comportamiento auditivo que permitan la evaluación de habilidades auditivas en un contexto lúdico y apropiado para niños preescolares. El objetivo de este estudio fue adaptar al español de Chile la prueba audiológica Mr. Potato Head Task para su uso en niños chilenos preescolares de 3 a 5,11 años de edad de la Región Metropolitana, instrumento diseñado originalmente en Estados Unidos por Amy McConkey Robbins (1994). Este instrumento evalúa la habilidad auditiva de reconocimiento, puntuando independientemente instrucciones de armado del muñeco Mr. Potato Head y palabras claves que guían la ejecución de la instrucción. La adaptación de la prueba se realizó en dos etapas: una etapa de traducción del instrumento y una segunda etapa de aplicación en una población de 34 niños preescolares con desarrollo típico que cumplieran los criterios de inclusión. El análisis realizado sugiere que la prueba podría ser aplicable en la población estudiada, mostrando un porcentaje de logro mayor al 90% tanto para las instrucciones como las palabras claves en los tres grupos etarios analizados: 3-3,11 años, 4-4,11 años y 5-5,11 años. La prueba cumple con las características establecidas por Robbins & Kirk (1996) para el diseño de un instrumento de evaluación para preescolares. Sin embargo, se vieron algunas dificultades en el acceso de los materiales necesarios a utilizar durante la aplicación del instrumento.
 
Currently, in Chile, there are not many audiological tests which allows audiological skills assessment in a playful and appropriate environment for preschool children. The aim of this study was adapt to chilean spanish the audiological test “Mr. Potato Head Task” to be used in chilean preschool children from 3 to 5.11 years old from Región Metropolitana, instrument originally designed in United States by Amy McConkey Robbins (1994). This instrument scores independently set-up instructions of Mr. Potato Head and keywords referred to objects to be chosen to perform the instruction. The adaptation was executed in two stages: a stage of instrument translation and a second stage of running the test in a 34 preschool children population with typical development matching inclusive criteria. Analysis performed suggest this test is likely to be applied in the studied population, showing an achievement over 90% for instructions and keywords in the three age-grouped analysis: 3-3,11 years, 4-4,11 years and 5- 5,11 years. Full 100% achievement wasn't reached because one instructions shows difficulties in performing task, most likely because of a shy personality of some preschool. Difficulties in access to necessary equipment to be used during the test was also noticed. Nevertheless, this test accomplish specific features established by Robbins & Kirk (1996) related to designing an assessment instrument for preschool children.
 
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/138188
Collections
  • Tesis Pregrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account