About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Caracterización de las concepciones del ejercicio fonoaudiológico en Chile en los últimos 40 años

Tesis
Thumbnail
Open/Download
IconFigueroa Iturra Matus Muñoz.pdf (1.123Mb)
Publication date
2015
Metadata
Show full item record
Cómo citar
Tapia Saavedra, Sara
Cómo citar
Caracterización de las concepciones del ejercicio fonoaudiológico en Chile en los últimos 40 años
.
Copiar
Cerrar

Author
  • Figueroa Vargas, Andrés;
  • Iturra Urrutia, Rosa;
  • Matus Cárcamo, Carol;
  • Muñoz Cortés, Francisco;
Professor Advisor
  • Tapia Saavedra, Sara;
  • Huepe Ortega, Gabriela;
  • Tobar Fredes, Rodrigo;
Abstract
El presente estudio pretende caracterizar las concepciones del ejercicio fonoaudiológico en Chile en base a transcripciones de las entrevistas en profundidad realizadas a cuatro fonoaudiólogas egresadas de la Universidad de Chile con más de veinticinco años de experiencia. La caracterización se realizó en base a respuestas que atendían al rol profesional, rol social y áreas de desempeño. Los resultados obtenidos indican que el ejercicio fonoaudiológico está inmerso en una realidad social que influye directamente en el rol profesional, promoviendo la adquisición de capacidades que benefician a la sociedad de acuerdo a la epidemiología actual. El rol social se representa en el sector público beneficiando el bienestar comunicativo a lo largo del ciclo vital del usuario, brindando una atención asistencialista y actualmente aspirando a una atención mayoritariamente preventiva. Las áreas de desempeño fonoaudiológico han evolucionado de acuerdo a la contingencia nacional y epidemiológica, junto con la creación de políticas públicas que responden a las necesidades de la población Chilena en los últimos 40 años, aportando en la inserción laboral del fonoaudiólogo y en la apertura del campo ocupacional. Durante los últimos años la explosión de universidades que imparten la carrera ha traído consigo una disminución en la empleabilidad y una mayor especialización en la profesión.
 
The present study aims to characterize the conceptions of phonoaudiological exercise in Chile based on transcripts of in-depth interviews to four speech therapists graduates of the University of Chile with over twenty years of experience. The characterization was carried out based on responses attending the professional role, social role and performance areas. The results indicate that exercise phonoaudiological is immersed in a social reality which directly influences the professional role, promoting the acquisition of skills that benefit society according to the current epidemiology. The social role is represented in the public sector benefiting the communicative well-being throughout the life cycle of the user, providing welfare care and now aspiring to a mainly preventive care. Phonoaudiological performance areas have evolved according to national and epidemiological contingency, along with the creation of public policies that respond to the needs of the Chilean population in the last 40 years, contributing to the employment of speech therapist and opening occupational field. In recent years the explosion of universities that provide career has brought a decline in employability and greater specialization in the profession.
 
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/138217
Collections
  • Tesis Pregrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account