About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Uso de verbos mentales en el discurso narrativo en niños de 1ro. y 2do. básico con desarrollo típico del lenguaje y trastorno específico del lenguaje : un estudio transversal y longitudinal

Tesis
Thumbnail
Open/Download
IconGarcía Machuca Medina Romero Segura.pdf (728.1Kb)
Publication date
2015
Metadata
Show full item record
Cómo citar
Araya Castillo, Claudia
Cómo citar
Uso de verbos mentales en el discurso narrativo en niños de 1ro. y 2do. básico con desarrollo típico del lenguaje y trastorno específico del lenguaje : un estudio transversal y longitudinal
.
Copiar
Cerrar

Author
  • García Pérez, Samanta;
  • Medina Hewstone, Israel;
  • Romero Rodríguez, Belén;
  • Segura Severino, Fabián;
  • Machuca Olave, Catalina;
Professor Advisor
  • Araya Castillo, Claudia;
  • Quezada Gaponov, Camilo;
Abstract
En la presente investigación se estudia la frecuencia de uso de los verbos mentales en niños con TEL y niños con DTL, mediante el análisis de sus corpus obtenidos tras una tarea de recontado narrativo. Se trabajó con una submuestra perteneciente a una investigación mayor, en donde se incluyeron 17 niños con TEL y 14 niños con DTL en primero básico, y luego estos mismos niños en segundo básico. Se realizó un análisis transversal y longitudinal. En el primero se compararon los resultados de ambos grupos tanto en primero como en segundo básico. En el segundo se compararon los resultados de los niños con TEL en primero y segundo básico, y los niños con DTL en primero y segundo básico. Mediante el análisis estadístico, se obtuvieron los valores p value (significancia) y d (tamaño del efecto), evidenciando un valor d grande en el análisis transversal en segundo básico entre los niños con TEL y DTL en relación a los verbos mentales. No se encontraron diferencias significativas y tamaño del efecto grande en los otros análisis. Los resultados apuntan a una frecuencia de uso similar de verbos mentales en los niños con TEL y DTL. Sin embargo, la medida del tamaño del efecto indica que, al ampliar la muestra, podrían encontrarse diferencias significativas en el uso de los verbos mentales.
 
In the current investigation it is studied the frequency of use of mental verbs in children with SLI and TLD, through analyzing their corpus obtained after a narrative retelling task. It worked with a subsample belonging to a further investigation, which included 17 children with SLI and 14 children with TLD in first grade, and then, the same children in second grade. A transversal and longitudinal analysis was performed. In the first, the results of both groups were compared in first grade and second grade. In the second, the results of children with SLI in first grade and second grade were compared, and the results of children with TLD in first grade and second grade were compared. Through statistical analysis, p (significance) and d (effect size) values were obtained, showing a large value d in the second grade transversal analysis between children with SLI and TLD regarding to mental verbs. No significant differences were found in other analyses. The results suggest a similar frequency of use of mental verbs in children with SLI and TLD. However, the measure of effect size indicates that, expanding the sample, significant differences in the use of mental verbs could be found.
 
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/138240
Collections
  • Tesis Pregrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account