Proceso y oportunidades de la transferencia del conocimiento desde la psicología comunitaria a las políticas públicas
Author
dc.contributor.author
Alfaro I., Jaime
Author
dc.contributor.author
Martin Munchmeyer, María Pía
Admission date
dc.date.accessioned
2016-05-15T01:06:16Z
Available date
dc.date.available
2016-05-15T01:06:16Z
Publication date
dc.date.issued
2015
Cita de ítem
dc.identifier.citation
Universitas Psychologica V. 14 No. 4 PP. 1347-1358 oct-dic 2015
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Identifier
dc.identifier.uri
https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/138302
General note
dc.description
Artículo de publicación ISI
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Abstract
dc.description.abstract
The literature reports the growing incorporation and participation of community psychology on public policies, and considering the obstacles and tensions in this relationship as reported by literature,-it is both academically and professionally relevant to review the knowledge transfer from the academia to the policy making process. We review a body of literature regarding the link between academic production and the response to social problems, emphasizing the deliberative politics approach, with a description of stakeholders ' confluent and conflicting interpretations as a factor of change for public policies. We also review the literature regarding the complexity of knowledge transfer from community psychology to public policy, as reported by this discipline, concluding with recommendations for enhancing its contribution and to understand the tensions reported.
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Abstract
dc.description.abstract
La literatura reporta una creciente incorporación y participación de la psicología
comunitaria en políticas públicas, que genera obstáculos, tensiones
y posibilidades. Cobra relevancia académica y profesional analizar los antecedentes
sobre transferencia de conocimiento desde la psicología comunitaria
hacia las políticas públicas. Se revisa y expone literatura respecto de
las condiciones que afectan el vínculo entre la producción académica y las
respuestas a los problemas sociales desde la perspectiva de las deliberative
politcs, del proceso de encuentro y de la lucha de interpretaciones de actores
como factor de cambio de las políticas públicas. Desde la psicología comunitaria,
se analiza la complejidad de transferencia del conocimiento hacia
las políticas públicas, concluyendo con recomendaciones para potenciar la
contribución y comprender las tensiones reportadas.