Proceso y oportunidades de la transferencia del conocimiento desde la psicología comunitaria a las políticas públicas
Artículo

Publication date
2015Metadata
Show full item record
Cómo citar
Alfaro I., Jaime
Cómo citar
Proceso y oportunidades de la transferencia del conocimiento desde la psicología comunitaria a las políticas públicas
Abstract
The literature reports the growing incorporation and participation of community psychology on public policies, and considering the obstacles and tensions in this relationship as reported by literature,-it is both academically and professionally relevant to review the knowledge transfer from the academia to the policy making process. We review a body of literature regarding the link between academic production and the response to social problems, emphasizing the deliberative politics approach, with a description of stakeholders ' confluent and conflicting interpretations as a factor of change for public policies. We also review the literature regarding the complexity of knowledge transfer from community psychology to public policy, as reported by this discipline, concluding with recommendations for enhancing its contribution and to understand the tensions reported. La literatura reporta una creciente incorporación y participación de la psicología
comunitaria en políticas públicas, que genera obstáculos, tensiones
y posibilidades. Cobra relevancia académica y profesional analizar los antecedentes
sobre transferencia de conocimiento desde la psicología comunitaria
hacia las políticas públicas. Se revisa y expone literatura respecto de
las condiciones que afectan el vínculo entre la producción académica y las
respuestas a los problemas sociales desde la perspectiva de las deliberative
politcs, del proceso de encuentro y de la lucha de interpretaciones de actores
como factor de cambio de las políticas públicas. Desde la psicología comunitaria,
se analiza la complejidad de transferencia del conocimiento hacia
las políticas públicas, concluyendo con recomendaciones para potenciar la
contribución y comprender las tensiones reportadas.
General note
Artículo de publicación ISI
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/138302
Quote Item
Universitas Psychologica V. 14 No. 4 PP. 1347-1358 oct-dic 2015
Collections
The following license files are associated with this item: