Los Estudios de Opinión y su Influencia en las Preferencias de las Personas
Author
dc.contributor.author
Uribe Bravo, Rodrigo
Author
dc.contributor.author
Manzur Mobarec, Enrique
Admission date
dc.date.accessioned
2016-12-13T19:58:13Z
Available date
dc.date.available
2016-12-13T19:58:13Z
Publication date
dc.date.issued
2007
Cita de ítem
dc.identifier.citation
Psykhe (Santiago) 2007, Vol.16, Nº 2, 97-105
es_ES
Identifier
dc.identifier.issn
0717-0297
Identifier
dc.identifier.other
doi.org/10.4067/S0718-22282007000200008
Identifier
dc.identifier.uri
https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/141855
Abstract
dc.description.abstract
Este artículo revisa la evidencia existente sobre la influencia que las encuestas tienen en la manifestación de preferencias
tanto en términos de asumir una posición (de mayoría –bandwagon– o de minoría –underdog) como de las variables que
mediatizan este efecto. A continuación se presenta un estudio experimental que analiza este último punto en relación a
dos variables de las encuestas (dirección y fuerza de los resultados) y tres elementos individuales (personalidad, estilo
cognitivo y género). Los resultados señalan que la fuerza de la encuesta así como un mayor puntaje en la escala de extroversión
y neuroticismo (medido a través del EPI) y el género (masculino) efectivamente están asociados a la presencia
del efecto bandwagon.
es_ES
Abstract
dc.description.abstract
This article develops a literature review of the evidence concerning the effects of opinion polls on people’s preferences
(in the direction of the majority – bandwagon– or minority of people –underdog) as well as the variables that moderate
the presence of this effect. Secondly, an experimental study is reported. It analyzes two variables related to the nature
of opinion polls (direction and strength of poll results) in terms of their effect on preferences change. Finally, it analizes
the role of three individual factors (personality, cognitive style, and gender), which are correlated with the presence of
this effect. Results show that strength of poll results, as well as gender (male) and a higher score on extroversion and
neuroticism (measured with tuhe EPI), are actually associated with the bandwagon effect.