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Authordc.contributor.authorUribe Bravo, Rodrigo 
Authordc.contributor.authorManzur Mobarec, Enrique 
Admission datedc.date.accessioned2016-12-13T19:58:13Z
Available datedc.date.available2016-12-13T19:58:13Z
Publication datedc.date.issued2007
Cita de ítemdc.identifier.citationPsykhe (Santiago) 2007, Vol.16, Nº 2, 97-105es_ES
Identifierdc.identifier.issn0717-0297
Identifierdc.identifier.otherdoi.org/10.4067/S0718-22282007000200008
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/141855
Abstractdc.description.abstractEste artículo revisa la evidencia existente sobre la influencia que las encuestas tienen en la manifestación de preferencias tanto en términos de asumir una posición (de mayoría –bandwagon– o de minoría –underdog) como de las variables que mediatizan este efecto. A continuación se presenta un estudio experimental que analiza este último punto en relación a dos variables de las encuestas (dirección y fuerza de los resultados) y tres elementos individuales (personalidad, estilo cognitivo y género). Los resultados señalan que la fuerza de la encuesta así como un mayor puntaje en la escala de extroversión y neuroticismo (medido a través del EPI) y el género (masculino) efectivamente están asociados a la presencia del efecto bandwagon.es_ES
Abstractdc.description.abstractThis article develops a literature review of the evidence concerning the effects of opinion polls on people’s preferences (in the direction of the majority – bandwagon– or minority of people –underdog) as well as the variables that moderate the presence of this effect. Secondly, an experimental study is reported. It analyzes two variables related to the nature of opinion polls (direction and strength of poll results) in terms of their effect on preferences change. Finally, it analizes the role of three individual factors (personality, cognitive style, and gender), which are correlated with the presence of this effect. Results show that strength of poll results, as well as gender (male) and a higher score on extroversion and neuroticism (measured with tuhe EPI), are actually associated with the bandwagon effect.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourcePsykhe (Santiago)es_ES
Keywordsdc.subjectEncuestases_ES
Títulodc.titleLos Estudios de Opinión y su Influencia en las Preferencias de las Personases_ES
Title in another languagedc.title.alternativeThe Influence of Opinion Polls on People’s Preferenceses_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
Catalogueruchile.catalogadorrcaes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUSes_ES


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