Show simple item record

Authordc.contributor.authorEngel Goetz, Eduardo 
Authordc.contributor.authorNeilson, Christopher 
Authordc.contributor.authorValdés Inostroza, Rodrigo 
Admission datedc.date.accessioned2017-08-02T15:21:34Z
Available datedc.date.available2017-08-02T15:21:34Z
Publication datedc.date.issued2011
Cita de ítemdc.identifier.citationBanco Central de Chile. Documentos de Trabajo N° 627 Mayo 2011es_ES
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/144840
Abstractdc.description.abstractWe explore the role of fiscal policy over the business cycle from a normative perspective, for a government with a highly volatile and exogenous revenue source. Instead of resorting to Keynesian mechanisms, in our framework fiscal policy plays a role because the government provides transfers to heterogeneous households facing volatile income, albeit with an imperfect transfer technology (a fraction of transfers leak to richer households). We calibrate the model to Chile’s highly volatile government revenues derived from copper, and characterize the optimal fiscal reaction. We quantify the welfare gains vis-à-vis a balanced budget rule, and the degree of adequate fiscal countercyclicality. We also analyze simpler rules, such as the structural balance rule in place in Chile during the last decade, more general linear rules, and linear rules with an escape clause. We find that the optimal rule leads to the same welfare gain as doubling the government’s copper revenues under a balanced budget rule. Chile’s structural balance rule achieves 18% of these gains, while a linear rule with an escape clause achieves 83% of the gains. The degrees of countercyclicality of the optimal rule and the linear rule with an escape clause are similar, and much larger than those of the structural balance rule.es_ES
Abstractdc.description.abstractSe explora el papel de la política fiscal a través del ciclo económico desde una perspectiva normativa, bajo un gobierno con una fuente de ingresos altamente volátiles y exógenos. En lugar de recurrir a mecanismos keynesianos, en el marco de nuestro trabajo la política fiscal juega un papel, dado que el Gobierno proporciona transferencias a hogares heterogéneos con ingresos volátiles, aunque con una tecnología de transferencia imperfecta (una fracción de las transferencias se filtra hacia los hogares más ricos). El modelo se calibra con los altamente volátiles ingresos del Gobierno de Chile derivados del cobre, y caracterizamos la reacción fiscal óptima. Cuantificamos las ganancias de bienestar derivadas de la regla en relación con un presupuesto equilibrado, y el grado adecuado de anticiclicidad fiscal. También se analizan normas más sencillas, tales como la regla de balance estructural en Chile durante la última década, reglas lineales más generales, y reglas lineales con una cláusula de escape. Se encuentra que la regla óptima conduce a una mejora del bienestar equivalente a duplicar los ingresos del Gobierno derivados del cobre bajo una regla de equilibrio presupuestario. La regla de balance estructural en Chile alcanza un 18% de estas ganancias, mientras que una regla lineal con una cláusula de escape alcanza un 83% de las ganancias. Los grados de contraciclicidad de la regla óptima y la regla lineal con una cláusula de escape son similares entre sí y mucho mayores que los de la regla de balance estructural.es_ES
Lenguagedc.language.isoenes_ES
Publisherdc.publisherBanco Central de Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceBanco Central de Chile. Documentos de Trabajoes_ES
Títulodc.titleChile’s fiscal rule as social insurancees_ES
Document typedc.typeDocumento de trabajo
Catalogueruchile.catalogadorrcaes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile