Autoethnography: theater as a therapeutic tool for hospital school children
Artículo
![Thumbnail](/themes/Mirage2/images/cubierta.jpg)
Open/ Download
Publication date
2016Metadata
Show full item record
Cómo citar
Vargas Rivas, Miriam Maribel
Cómo citar
Autoethnography: theater as a therapeutic tool for hospital school children
Abstract
Introduction: This article recounts the experience of a theater workshop conducted in a hospital school with children under diverse health conditions in 2011. The work became a possibility of art diffusion as a therapeutic tool and an invitation to reflect on disability and its real and/or symbolically constructed limitations. The central problem focused on identifying the presence of Occupational Risk Factors and Occupational Apartheid in the school achievement of the hospital school children and the author. Problems caused by environmental elements as well as by symbolic-social constructions generated by the idea of disability were observed. Objective: To describe the impact generated by a theater workshop as a therapeutic means in a children's hospital school environment. Method: The autoethnographic methodology was chosen to validate the experience of the investigator as a source of information. Results: The ideas on Occupational Risk Factors, Occupational Apartheid, as well as the concepts developed in the workshop and those used to combat adverse conditions were theoretically analyzed. Conclusion: It is necessary that we experiment contexts that enable spaces free of evaluation and the freedom to use, enjoy and express all our abilities. We must be certain that the body keeps track of past experiences that potentialize the resilience of the soul, which we all deserve to have and which opens the path to the possibility of destroying our predetermined conditions. Introducción: Este artículo versa sobre la experiencia de un taller de teatro realizado durante el año
2011 en una Escuela Hospitalaria, para niños y niñas con diversas condiciones de salud. El trabajo se convirtió
en una posibilidad de difusión del arte como herramienta terapéutica y una invitación para reflexionar sobre la
discapacidad y sus limitaciones reales y/o construidas simbólicamente. La problemática central se focalizó en la
identificación de presencia de Factores de Riesgo Ocupacional y Apartheid Ocupacional, en el desempeño escolar
de niños y niñas de la escuela Hospitalaria y de la autora. Se plantea que algunos de estos, eran provocados por
elementos ambientales como también por construcciones simbólico-sociales generadas en torno a la idea de
discapacidad. Objetivo: Describir el impacto que genera el uso de un taller de teatro como medio terapéutico
en una escuela hospitalaria. Método: La metodología idónea fue autoetnográfica, que valida la experiencia de
la investigadora como fuente de información. Desarrollo: Se analizan teóricamente las ideas sobre los Factores
de Riesgo Ocupacional y Apartheid Ocupacional, además de los conceptos desarrollados a través del taller y
utilizados para el combate de las condiciones adversas. Conclusion: Es necesario que todos experimentemos en nuestros diferentes contextos espacios de “no evaluación” y libertad para el uso, disfrute y despliegue de todas
nuestras habilidades. Tener certeza que el cuerpo guarda las vivencias lo que potenciará esa alma resiliente que
todos merecemos tener y abrirá camino a la posibilidad de destruir nuestras condiciones determinantes.
Patrocinador
Development Funding for Culture and Regional Arts (FONDART) of the Council for Culture and the Arts, Los Rios Region, Valdivia, Chile
Indexation
Artículo de publicación ISI
Quote Item
Cad. Ter. Ocup. UFSCar, v. 24, (3): 639-650, 2016
Collections
The following license files are associated with this item: