Propuesta de un nuevo índice de calidad global de la alimentación
Author
dc.contributor.author
Ratner, Rinat
Author
dc.contributor.author
Hernández, Paulina
Author
dc.contributor.author
Martel, Jorge
Author
dc.contributor.author
Atalah Samur, Eduardo
Admission date
dc.date.accessioned
2018-07-09T14:46:00Z
Available date
dc.date.available
2018-07-09T14:46:00Z
Publication date
dc.date.issued
2017
Cita de ítem
dc.identifier.citation
Rev Chil Nutr Vol. 44, Nº1, 2017
es_ES
Identifier
dc.identifier.other
10.4067/S0717-75182017000100005
Identifier
dc.identifier.uri
https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/149650
Abstract
dc.description.abstract
Various methodologies have been proposed to assess the overall quality of diet, but there are no specific indicators in Latin America. The purpose of this work was to propose a Healthy Eating Index according to the recommendations of the Chilean Ministry of Health and to validate their application in a national sample of students. A food frequency survey with 12 variables was used: 5 healthy foods, 4 unhealthy foods and 3 main meals. Each variable was rated from 1 (less healthy) to 10 (recommended by the Ministry of Health). Total scores were used to classify diets as healthy (90-120), in need of changes (60-89) and unhealthy (<60). The questionnaire was administered to 9,452 university students and was evaluated according to sex, age and nutritional status. The median score was 65.5 (54.5 to 77.9: p25-75) and 9.2% had healthy diets, 55.3% needed changes and 35.5% had unhealthy diets, without differences by sex and modest differences by nutritional status (p<0.05). Younger age related to an unhealthy diet (p<0.005). The instrument is easily applied by health professionals and can be adapted to the recommendations of each country. There are serious deficiencies in diet quality among college students, regardless of their nutritional status and sex.
es_ES
Abstract
dc.description.abstract
Se han propuesto diversas metodologías para evaluar
la calidad global de la alimentación, pero no existen índices
específicos en Latinoamérica. El objetivo de este trabajo fue
proponer un Índice de Alimentación Saludable de acuerdo a
recomendaciones del Ministerio de Salud de Chile y validar
su aplicación en una muestra nacional de estudiantes universitarios.
Se utilizó la encuesta de frecuencia de consumo con
12 variables: 5 alimentos saludables, 4 no saludables y 3 de
comidas principales. Cada variable fue evaluada de 1 (menos
saludable) a 10 (recomendación ministerial) y el puntaje total
se clasificó: saludable (90-120), necesita cambios (60-89)
y poco saludable (< 60). Se encuestaron 9.452 estudiantes
universitarios de diferentes y se evaluó el índice según sexo,
edad y estado nutricional. La mediana fue solo 65,5 puntos
(p25-75= 54,5-77,9); 9,2% saludable; 55,3% necesitaba
cambios y 35,5% poco saludable, sin diferencias por sexo
y muy leves según estado nutricional (p< 0,05). A menor
edad menos saludable (p< 0,005). El instrumento fue fácil de
aplicar por profesionales de la salud y puede ser adaptado a
las recomendaciones de cada país. Existen graves deficiencias
en la calidad de la alimentación en estudiantes universitarios,
independientemente de su estado nutricional y sexo.