Background: There is a wide difference in the total cost of cash advances offered in Chile. A little knowledge of the total cost of cash advances indicates a vulnerable consumer who may be unable to be aware of when and which financial institution to acquire a cash advance.
Methods: This paper seeks to determine the characteristics of consumers and financial institutions that may be related to a greater or lesser knowledge of the total cost paid in cash advances.
Results: The results of a hierarchical logistic regression shows that low knowledge of the total cost paid in a cash advance is associated with segments of consumers who do not use the total cost of cash advance as a signal of quality, older consumers, women and those who are not customers of the financial institution that offers the cash advance. The results also suggest that price advertising is effective only for consumers with a low use of the total cost as signal of quality (interaction effect). The other variables examined were not significant.
Conclusions: This article shows that poor knowledge of the total cost paid in cash advances is not homogeneous between consumers and the financial institutions that offer these cash advances.
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Abstract
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Antecedentes: Existe una amplia diferencia en el costo total de los avances en efectivo
que se ofrecen en Chile. Un escaso conocimiento del costo total de los
avances en efectivo indica un consumidor vulnerable que puede ser incapaz de
estar al tanto de cuándo y con cuál institución financiera adquirir un avance en
efectivo.
Metodología: Este trabajo busca averiguar las características de los consumidores
y de las instituciones financieras que pueden estar relacionadas a un mayor o
menor conocimiento del costo total pagado en los avances en efectivo.
Resultados: Los resultados de una regresión logística jerárquica muestran que el
bajo conocimiento del costo total pagado en los avances en efectivo está asociado
a segmentos de consumidores que no usan el costo total del avance en efectivo
como señal de calidad, los consumidores de mayor edad, las mujeres y los
que no son clientes de la institución financiera que ofrece el avance en efectivo.
Los resultados también sugieren que la publicidad del costo total pagado en los
avances en efectivo es sólo efectiva para los consumidores con un bajo uso del
costo total pagado como señal de calidad (efecto interacción). Las otras variables
examinadas no fueron significativas.
Conclusiones: Este artículo muestra que el bajo conocimiento en el costo total pagado
en los avances en efectivo no es homogéneo entre los consumidores y las
instituciones financieras que ofrecen estos avances en efectivo.