Show simple item record

Authordc.contributor.authorVera, Miguel 
Admission datedc.date.accessioned2018-12-18T12:49:50Z
Available datedc.date.available2018-12-18T12:49:50Z
Publication datedc.date.issued2018-01
Cita de ítemdc.identifier.citationRevista Musical Chilena, Año LXXII, enero-junio, 2018, Vol. 72 Nº 229, pp. 79-106.es_ES
Identifierdc.identifier.issn0716-2790
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/153399
Abstractdc.description.abstractDesde sus inicios en el jazz chileno, las mujeres han atravesado por dos grandes regímenes simbólicos en tensión: sublimación y frivolización, respectivamente. En ese contexto, sea como semillas de liberación o sea como peligrosa expresión de decadencia, sus trayectorias de género debieron cursar dialécticamente tres modelos en su desarrollo vocal, siendo sucesivamente modelizadas, ya sea como cupletista, vedette y lady crooner, antes de pasar al formato de “cantante de jazz” en la década de 1960. El largo olvido en que sus existencias quedaron ha sido mucho más que un inocuo lapsus, involuntario o irresponsable, pues ha estado operando, en la práctica, como una amnesia colectiva y normalizada a partir de la óptica androcéntrica de un jazz profesionalizado y un discurso histórico que lo consagra.es_ES
Abstractdc.description.abstractSince its inception in Chilean jazz, women have been traversed by two great symbolic regimes in tension: sublimation and frivolization, respectively. In this context, whether as seeds of liberation or as a dangerous expression of decadence, their gender trajectories had to follow dialectically three models in their vocal development, being successively modeled as cupletista, vedette and lady crooner, before moving to the format of "jazz singer" in the 60s. The long forgetfulness in which their existences remained has been much more than an innocuous lapse, involuntary or irresponsible, since it has been operating, in practice, as a collective and normalized amnesia from the androcentric optics of a professionalized jazz and a historical discourse that consecrates it.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniversidad de Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceRevista Musical Chilenaes_ES
Keywordsdc.subjectjazzes_ES
Keywordsdc.subjectmujeres_ES
Keywordsdc.subjectmodelizaciónes_ES
Keywordsdc.subjectrégimen simbólicoes_ES
Títulodc.titleMujeres en el jazz en Chile. Modelización, régimen simbólico y trayectorias de géneroes_ES
Title in another languagedc.title.alternativeWomen in jazz in Chile. Modelling, symbolic regime and gender trajectorieses_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
Catalogueruchile.catalogadorrvhes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISIes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile