Transfers in massive transportation systems under fixed and variable route schemes
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2020Metadata
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Cortés Carrillo, Cristián
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Transfers in massive transportation systems under fixed and variable route schemes
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Abstract
In this thesis we present modelling contributions for performing transfer operations in fixed
and flexible route transit systems to achieve good solutions in real size instances associated
with both problems. In the case of fixed route services, the specific problem addressed in
the specialized literature is denoted the Bus Synchronization Timetabling Problem (BST).
In the case of flexible route services, our focus is in the Pickup and Delivery Problem with
Transfers (PDP-T).
In Chapter 1, we propose an exact method to address the Pickup and Delivery Problem
with Transfers (PDP-T). Exact methods in the PDP-T literature were only employed for
solving small instances with large computational times due to the complexity of the problem.In this thesis, we developed cutting-edge solution methods to PDP-T based on Column
Generation. We propose a new methodology to solve the problem including precedence,
route synchronization and capacity constraints, involving several kinds of columns. To the
best of our knowledge, this research is innovative and pioneer in addressing the problem under a column based methodology. We improve the algorithm performance applying a branch
and price strategy achieving optimality in instances from 5 requests previously using only a
column generation framework, up to 30 requests under a B&P framework.
In Chapter 2, we study the Bus Synchronization Timetabling Problem (BST) including
bus dwelling times motivated by the night shift of transit system operating in SantiagoChile. Instead of following timetables, in the operation the dispatching of trips when there
are high frequencies it is not necessary to publish timetables, since the waiting times are low
(frequency based methods). This approach works well enough during the day operation when
demand and frequencies are high. However, during the operation at night, when demand is
low and there are a reduced number of services operating with lower frequencies, this type of
policy may result in longer waiting times (not only to take the service, but also to transfer
at bus stops) and a bad service quality for passengers. To address these inefficiencies, the
authorities has defined that all of their night services will operate according to fixed and
coordinated timetables. For this, we propose a mixed integer programming model to define
the specific timetables and the duration of the vehicle dwelling periods, analyzing the model
performance under a set of different real size instances. En este documento, se presentan contribuciones al estado del arte en el modelamiento
matemático de sistemas de transporte de bienes y pasajeros tanto en ruta flexible como ruta
variable incorporando operaciones de transferencia, ya sea de carga o pasajeros, alcanzando
soluciones de calidad en instancias de tamaño real. En la literatura especializada, los sistemas
de servicios de rutas fijas y rutas variables, incluyendo transferencias son conocidos como: Bus
Synchronization Timetabling Problem (BST) y Pickup and Delivery Problem with Transfers
(PDP-T), respectivamente.
En el capítulo 1 de este documento, se aborda el Pickup and Delivery Problem with
Transfers (PDP-T) a través de un método exacto. Los métodos exactos en la literatura
de PDP-T han sido empleados para solucionar instancias pequeñas con grandes tiempos de
cómputo debido a su complejidad en las formulaciones agregando esta característica. En
esta tesis, desarrollamos métodos de solución tipo cutting-edge (corte de aristas del poliedro
matemático que describe el problema) al PDP-T: basado en generación de columnas. Se propone una nueva metodología para solucionar este tipo de problemas incluyendo restricciones
de precedencia, sincronización de rutas y capacidad de vehículos; adicionalmente el problema involucra diferentes tipos de columnas. Según lo que se ha investigado, este trabajo es
innovador y precursor en aplicar este enfoque metodológico a este problema específico. El desempeño del algoritmo fue mejorado aplicando diferentes estrategias Branch-and-Price. Esta
implementación logró pasar de solucionar 5 solicitudes de servicios en el trabajo preliminar
que solo empleaba generación de columnas hasta alcanzar soluciones óptimas en instancias
de 30 solicitudes de servicio.
En el capítulo 2 de este documento, se estudia el Bus Synchronization Timetabling Problem (BST) incluyendo tiempos de espera de los vehículos en los paraderos, motivado por la
operación nocturna del sistema de buses en Santiago de Chile. En la operación actual, en lugar de regirse a programaciones, el despacho de vehículos se decide en tiempo real de acuerdo
con la flota disponible y otras condiciones. Este enfoque funciona adecuadamente durante
la operación diurna, cuando la demanda y las frecuencias son altas. Sin embargo, durante
la operación de la noche, cuando la demanda es baja y hay un número reducido de servicios
operando con frecuencias más bajas, este tipo de política puede resultar en tiempos de espera
largos (no solo para abordar la línea de servicio, sino también para transferirse de vehículo)
deteriorando la calidad de servicio para los usuarios. Para manejar estas ineficiencias, autoridades definieron que todas sus líneas de servicios nocturnas operarán con programaciones de
servicio fijas y coordinadas. Para ello, se propone un modelo de programación lineal mixta
con el objetivo de definir programaciones de servicios específicas y los tiempos de espera de
los vehículos en los paraderos definidos para tal efecto, analizando el desempeño del modelo
bajo un conjunto de diferentes instancias de tamaño real.
General note
Tesis para optar al grado de Doctor en Sistemas de Ingeniería
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/173848
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