Show simple item record

Authordc.contributor.authorCabrera Pommiez, Marcela 
Authordc.contributor.authorCaruman Jorquera, Sergio 
Admission datedc.date.accessioned2020-06-04T21:30:26Z
Available datedc.date.available2020-06-04T21:30:26Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationAlabe enero - junio 2020 num. 21es_ES
Identifierdc.identifier.other10.15645/Alabe2020.21.11
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/175255
Abstractdc.description.abstractSe presentan los resultados y conclusiones derivados de un estudio realizado sobre un corpus de datos provenientes de la prueba estandarizada usada en Chile para seleccionar a los estudiantes que quieren acceder al nivel universitario, denominada Prueba de Selección Universitaria-Lenguaje. Los datos corresponden a ocho aplicaciones, periodo 2005 a 2012. El corpus está compuesto por tres elementos: un grupo de textos estímulo (expositivos y argumentativos, cuyas características discursivas permiten asimilarlos a textos académicos), los ítems asociados a cada texto, más los estadígrafos (dificultad y omisión) que dan cuenta de cuántos estudiantes respondieron la clave y cuántos omitieron. El análisis de esta información permitió constatar que los egresados de educación media presentan un bajo nivel de comprensión lectora, especialmente en el procesamiento de la superficie textual para obtener información implícita, tal como: interpretación de la perspectiva discursiva que adopta el emisor en el desarrollo del tema; reconocimiento de la organización interna en un texto expositivo o identificación de la tesis que se plantea en un texto argumentativo. Estos resultados son coincidentes con otros estudios que evidencian dificultades en lectura comprensiva de jóvenes que han terminado su educación secundaria.es_ES
Abstractdc.description.abstractThis paper presents results and conclusions derived from a study conducted on a corpus of data from the standardized test used in Chile to select students who want to access college. This test is called the University Selection Test-Language. The data correspond to eight applications, period 2005 to 2012. The corpus is composed of three elements: a group of stimulus texts (expository and argumentative, whose discursive characteristics allow them to be assimilated to academic texts), the items associated with each text, plus the statisticians (difficulty and omission) that account for how many students answered the key and how many omitted. The analysis of this information allows for the verification that the graduates of secondary education present a low level of reading comprehension, especially in the processing of the textual surface to obtain implicit information, such as: interpretation of the discursive perspective adopted by the issuer in the development of the topic; recognition of the internal organization in an expository text or identification of the thesis that arises in an argumentative text. These results are consistent with other research that shows difficulties in reading comprehensively for young people who have finished their secondary education.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniversidad de Almeríaes_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceAlabe - Revista de Investigación sobre Lectura y Escrituraes_ES
Keywordsdc.subjectComprensión lectoraes_ES
Keywordsdc.subjectPrueba de lecturaes_ES
Keywordsdc.subjectLectura académicaes_ES
Keywordsdc.subjectReading comprehensiones_ES
Keywordsdc.subjectReading testes_ES
Keywordsdc.subjectAcademic readinges_ES
Títulodc.titleHabilidades de lectura de jóvenes al término de la secundaria: ¿qué se predice para su lectura en contextos universitarios?es_ES
Title in another languagedc.title.alternativeReading skills of youth at the end of secondary education: what is predicted for their reading in university contexts?es_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso Abierto
Catalogueruchile.catalogadorrvhes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISI
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUS


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile