Show simple item record

Authordc.contributor.authorLeiva Bahamondes, Loreto 
Authordc.contributor.authorRojas Andrade, Rodrigo 
Authordc.contributor.authorVargas, Belén 
Authordc.contributor.authorSquicciarini, Ana M. 
Admission datedc.date.accessioned2020-06-09T21:21:53Z
Available datedc.date.available2020-06-09T21:21:53Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationPsicología Educativa (2020) 26(2) 155-162es_ES
Identifierdc.identifier.other10.5093/psed2020a6
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/175354
Abstractdc.description.abstractFor preventive interventions in school mental health to be effective, it is essential to have valid and reliable screening instruments that can detect students in need of more support. In order to do this, the present study is aimed at assessing the psychometric properties of the Teacher Observation of Classroom Adaptation, an interview for teachers that measures school adjustment difficulties. The study evaluated 10,287 adolescents participating in a Chilean public program for improving mental health in schools. Of the total sample, 5,815 (56.5%) students were in 6th grade and were 12.91 years old on average (SD= 1391). Exploratory factor analyses were used to identify four dimensions (behavioral, learning, social, and autonomy-related difficulties), which were tested using structural equations. Reliability analyses show that all factors have high levels of internal consistency and differ according to age, grade, and extreme poverty. The article discusses the results obtained, their implications, and the importance of performing screening in schools through rigorously assessed psychometric instruments.es_ES
Abstractdc.description.abstractPara que las intervenciones preventivas en salud mental escolar sean efectivas es esencial contar con instrumentos de detección válidos y confiables, que puedan identificar a los estudiantes que necesitan apoyo. Por ello, este estudio tuvo como objetivo evaluar las propiedades psicométricas del Teacher Observation of Classroom, entrevista para maestros que mide las dificultades de ajuste escolar. El estudio evaluó a 10,287 adolescentes que participaban en un programa público chileno para mejorar la salud mental en las escuelas. Del total de la muestra, 5,815 (56.5%) estudiantes estaban en sexto grado y tenían un promedio de 12.91 años (DE = 1.391). Se llevaron a cabo análisis factoriales exploratorios para identificar cuatro dimensiones (dificultades relacionadas con el comportamiento, el aprendizaje, las relaciones sociales y la autonomía), las cuales fueron confirmadas a través de ecuaciones estructurales. Los análisis de confiabilidad mostraron que todos los factores tenían un elevado nivel de consistencia interna y diferían según la edad, el grado y la pobreza extrema. El manuscrito analiza los resultados obtenidos, sus implicaciones y la importancia de realizar pruebas de detección en las escuelas a través de instrumentos psicométricos rigurosamente evaluados.es_ES
Patrocinadordc.description.sponsorshipNational Scientific and Technological Development Fund under the Grant Fondecyt Regular Project 1171634es_ES
Lenguagedc.language.isoenes_ES
Publisherdc.publisherTaylor & Francises_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourcePsicología Educativaes_ES
Keywordsdc.subjectSchool mental healthes_ES
Keywordsdc.subjectScreeninges_ES
Keywordsdc.subjectTeacher observation of classroom adaptationes_ES
Keywordsdc.subjectSalud mental escolares_ES
Keywordsdc.subjectEvaluaciónes_ES
Keywordsdc.subjectObservación de los profesores de la adaptación en clasees_ES
Títulodc.titleIdentifying adjustment difficulties in chilean schools: psychometric properties of the teacher observation of classroomes_ES
Title in another languagedc.title.alternativeLa detección de las dificultades de ajuste en las escuelas chilenas: propiedades psicométricas de la entrevista de observación de los profesores en clasees_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso Abierto
Catalogueruchile.catalogadorapces_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISI
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUS


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile