Identifying adjustment difficulties in chilean schools: psychometric properties of the teacher observation of classroom
Artículo
Access note
Acceso Abierto
Publication date
2020Metadata
Show full item record
Cómo citar
Leiva Bahamondes, Loreto
Cómo citar
Identifying adjustment difficulties in chilean schools: psychometric properties of the teacher observation of classroom
Abstract
For preventive interventions in school mental health to be effective, it is essential to have valid and reliable screening instruments that can detect students in need of more support. In order to do this, the present study is aimed at assessing the psychometric properties of the Teacher Observation of Classroom Adaptation, an interview for teachers that measures school adjustment difficulties. The study evaluated 10,287 adolescents participating in a Chilean public program for improving mental health in schools. Of the total sample, 5,815 (56.5%) students were in 6th grade and were 12.91 years old on average (SD= 1391). Exploratory factor analyses were used to identify four dimensions (behavioral, learning, social, and autonomy-related difficulties), which were tested using structural equations. Reliability analyses show that all factors have high levels of internal consistency and differ according to age, grade, and extreme poverty. The article discusses the results obtained, their implications, and the importance of performing screening in schools through rigorously assessed psychometric instruments. Para que las intervenciones preventivas en salud mental escolar sean efectivas es esencial contar con instrumentos de
detección válidos y confiables, que puedan identificar a los estudiantes que necesitan apoyo. Por ello, este estudio tuvo
como objetivo evaluar las propiedades psicométricas del Teacher Observation of Classroom, entrevista para maestros
que mide las dificultades de ajuste escolar. El estudio evaluó a 10,287 adolescentes que participaban en un programa
público chileno para mejorar la salud mental en las escuelas. Del total de la muestra, 5,815 (56.5%) estudiantes estaban
en sexto grado y tenían un promedio de 12.91 años (DE = 1.391). Se llevaron a cabo análisis factoriales exploratorios
para identificar cuatro dimensiones (dificultades relacionadas con el comportamiento, el aprendizaje, las relaciones
sociales y la autonomía), las cuales fueron confirmadas a través de ecuaciones estructurales. Los análisis de confiabilidad
mostraron que todos los factores tenían un elevado nivel de consistencia interna y diferían según la edad, el grado y la
pobreza extrema. El manuscrito analiza los resultados obtenidos, sus implicaciones y la importancia de realizar pruebas
de detección en las escuelas a través de instrumentos psicométricos rigurosamente evaluados.
Patrocinador
National Scientific and Technological Development Fund under the Grant Fondecyt Regular Project
1171634
Indexation
Artículo de publicación ISI Artículo de publicación SCOPUS
Quote Item
Psicología Educativa (2020) 26(2) 155-162
Collections
The following license files are associated with this item: