Show simple item record

Authordc.contributor.authorGuzmán Valenzuela, Carolina 
Authordc.contributor.authorRojas Murphy Tagle, Andrés 
Authordc.contributor.authorGómez González, Carolina 
Authordc.contributor.authorAnálisis de contenido 
Admission datedc.date.accessioned2020-08-04T00:10:37Z
Available datedc.date.available2020-08-04T00:10:37Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationArchivos Analíticos de Políticas Educativas Vol. 28, No. 96 (2020)es_ES
Identifierdc.identifier.other10.14507/epaa.28.4919
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/176274
Abstractdc.description.abstractEn este artículo, se examina la producción de conocimiento en Latinoamérica sobre lo que se conoce en la literatura internacional como ‘las experiencias del estudiante’ (‘the student experience’ en inglés). Este constructo ha sido investigado en Reino Unido mientras que, en Estados Unidos, ‘student engagement’ ha ganado terreno. A pesar de que en Latinoamérica la producción de conocimiento en educación superior ha ido aumentando en la última década, poco se sabe sobre estudios en torno a las experiencias de los estudiantes, aunque sí existen numerosas investigaciones acerca de los estudiantes de educación superior en general. A través de un análisis bibliométrico y análisis de contenido de artículos publicados entre 2000 y 2017 por autores latinoamericanos en dos reconocidas indexaciones (Web of Science y SciELO), este artículo examina la producción de conocimiento sobre las experiencias de los estudiantes de educación superior desde una perspectiva geopolítica del conocimiento. Los resultados muestran que, en Latinoamérica, existe una producción de conocimiento sobre estudiantes de educación terciaria que es muy diversa y, dada esta pluralidad, proponemos el concepto de ‘polifonía epistémica’. Por un lado, hay un predominio de influencias anglosajonas en esta producción de conocimiento, y por otro, presenta características particulares relacionadas con los sistemas de educación superior en esta región. El artículo finaliza planteando una reflexión sobre las formas en que se produce conocimiento en la región latinoamericana y cómo estas impactan en las políticas.es_ES
Abstractdc.description.abstractIn this article, the production of knowledge about what is known in the international literature as ‘the student experience’ is examined. This construct has been researched in the United Kingdom while, in the United States, the “student engagement” has gained traction. Although in Latin America the production of knowledge in higher education has been increasing in the last decade, studies on student experiences are rather scarce, although there are abundant literatures on higher education in general. By means of a bibliometric analysis and a content analysis of articles published between 2000 and 2017 by Latin American authors in two recognized indexes (Web of Science and SciELO), this article examines the production of knowledge about higher education students' experiences from a geopolitics of knowledge perspective. The results show that, in Latin America, there is a diverse production of knowledge about higher education students, and given this plurality, the concept of “epistemic polyphony” is proposed. On the one hand, there is an epistemic predominance of Anglo-Saxon influences but, on the other hand, it also presents specific features related to higher education systems in the region. The article ends with a reflection on the ways in which knowledge is produced in the Latin American region and how such production has an impact on policies.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniversidad Estatal de Arizonaes_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceArchivos Analíticos de Políticas Educativases_ES
Keywordsdc.subjectExperiencia de los estudianteses_ES
Keywordsdc.subjectLatinoaméricaes_ES
Keywordsdc.subjectAnálisis bibliográficoes_ES
Keywordsdc.subjectAnálisis de contenidoes_ES
Keywordsdc.subjectEducación superiores_ES
Keywordsdc.subjectGeopolítica del conocimientoes_ES
Keywordsdc.subjectStudent experiencees_ES
Keywordsdc.subjectLatin Americaes_ES
Keywordsdc.subjectBibliographic analysises_ES
Keywordsdc.subjectContent analysises_ES
Keywordsdc.subjectHigher educationes_ES
Keywordsdc.subjectGeopolitics of knowledgees_ES
Títulodc.titlePolifonía epistémica de la investigación sobre las experiencias estudiantiles: El Caso Latinoamericanoes_ES
Title in another languagedc.title.alternativeEpistemic polyphony of research on the students’ experiences: The Latin-American casees_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso Abierto
Catalogueruchile.catalogadorctces_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUS


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile