Numerical skills and dyscalculia. From basic research to practice in Cuba
Author
dc.contributor.author
Reigosa Crespo, Vivian
Author
dc.contributor.author
Castro Cañizares, Danilka
Author
dc.contributor.author
Estévez Pérez, Nancy
Author
dc.contributor.author
Santos, Elsa
Author
dc.contributor.author
Torres, Rosario
Author
dc.contributor.author
Mosquera, Raysil
Author
dc.contributor.author
Álvarez, Aymeé
Author
dc.contributor.author
Recio, Belkis
Author
dc.contributor.author
González, Eduardo
Author
dc.contributor.author
Amor, Valeska
Author
dc.contributor.author
Ontivero, Marlis
Author
dc.contributor.author
Valdés Sosa, Mitchell
Admission date
dc.date.accessioned
2020-09-08T19:33:47Z
Available date
dc.date.available
2020-09-08T19:33:47Z
Publication date
dc.date.issued
2020
Cita de ítem
dc.identifier.citation
Studies in Psychology. 2020, Vol. 41, No. 2, 373–403
es_ES
Identifier
dc.identifier.other
10.1080/02109395.2020.1749502
Identifier
dc.identifier.uri
https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/176716
Abstract
dc.description.abstract
Establishing bridges between the findings from cognitive neurosciences and teaching practice has not been systematically achieved. However, many researchers interested in this area agree on the positive impact that knowledge on how the brain learns has on teaching practices and educational policies. For more than 15 years, the Laboratory for Educational Neurosciences from the Cuban Centre for Neurosciences has collected evidence on basic numerical capacities and their association with learning mathematics, taking into account different levels of analysis that consider biology, cognition and education. Researchers in this laboratory have developed a conceptual, methodological and instrumental platform based on the experimental evidence they have systematically obtained. This platform has resulted in the design and validation of tools and resources for learning mathematics in the classroom with the intervention of the teachers.
es_ES
Abstract
dc.description.abstract
Establecer puentes entre los hallazgos de las neurociencias cognitivas
y la práctica docente es un propósito que no ha logrado ser
concretado de forma sistemática. Sin embargo, muchos investigadores
interesados en la temática concuerdan en el impacto positivo
del conocimiento acerca de cómo el cerebro aprende sobre
las prácticas docentes y las políticas educativas. Durante más de
15 años, el laboratorio de Neurociencias Educacionales del Centro
de Neurociencias de Cuba ha obtenido un cuerpo de evidencias
acerca de las capacidades numéricas básicas y su relación con el
aprendizaje de las matemáticas, focalizándose en las relaciones
entre los niveles biológico, cognitivo y educacional.
Investigadores de este laboratorio han desa-rrollado una plataforma
conceptual, metodológica e instrumental basada en las evidencias experimentales que han obtenido de manera
sistemática. Dicha plataforma ha dado lugar a la creación
y validación de herramientas y recursos para la atención al desarrollo
de la neurocognición numérica en la clase con la
intervención del maestro.