Show simple item record

Authordc.contributor.authorPino Yancovic, Mauricio 
Authordc.contributor.authorColoma Correa, Rodrigo 
Admission datedc.date.accessioned2020-10-12T22:32:56Z
Available datedc.date.available2020-10-12T22:32:56Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationRevista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho vol. 7 Núm. 1 (2020)es_ES
Identifierdc.identifier.other10.5354/0719-5885.2020.54882
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/177096
Abstractdc.description.abstractThis research addresses the gap between the expectations of judges and litigants about the academic literature on evidence law, and what this literature offers them. For the current state of the art, a case study was conducted using semi-structured interviews with judges, litigants, and scholars. The most relevant findings are: i) different perspectives about what is possible to achieve using evidence in judiciary procedures, especially, if the evidence of a trial can effectively determine what happened in the past; and ii) the types of academic knowledge expected by judges and lawyers, from practical stances, they expect in the literature the description of concrete trials cases with strategies to addressed them. These findings allow for rethinking how judges, lawyers and scholars narrow to relate with each other. Mostly, findings provide insights to address how to conceive professional training for who will participate in these communities.es_ES
Abstractdc.description.abstractEsta investigación aborda el problema de la brecha que se produce entre lo que ofrecen los textos académicos sobre derecho probatorio y los aprendizajes que esperan obtener de ellos, tanto jueces como litigantes. Para la detección del estado en que actualmente nos encontramos, se da cuenta de un estudio de casos mediante el uso de entrevistas semiestructuradas aplicadas a jueces, litigantes y académicos. Entre los resultados más relevantes destacan: i) distintas perspectivas acerca de lo que es posible lograr con la prueba en los procesos judiciales, especialmente si las pruebas de un juicio pueden efectivamente determinar aquello que ha ocurrido en el pasado; y ii) tipos de producción académica esperada por jueces y abogados, quienes buscan un enfoque práctico, es decir, presentación de casos judiciales concretos con estrategias para su gestión. Estos resultados conducen a repensar la manera en que los jueces, litigantes y académicos se relacionan; y sobre todo, cómo debieran concebirse los procesos de formación de quienes en el futuro llegarán a participar en dichas comunidades.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniv. Chile, Fac. Derechoes_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceRevista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derechoes_ES
Keywordsdc.subjectDisciplinary communitieses_ES
Keywordsdc.subjectLawyers traininges_ES
Keywordsdc.subjectEvidence lawes_ES
Keywordsdc.subjectAnalysis of evidence textses_ES
Keywordsdc.subjectCollaborative action researches_ES
Keywordsdc.subjectComunidades disciplinariases_ES
Keywordsdc.subjectDerecho probatorioes_ES
Keywordsdc.subjectFormación de abogadoses_ES
Keywordsdc.subjectUso de textos probatorioses_ES
Keywordsdc.subjectInvestigación acción colaborativaes_ES
Títulodc.titleDesencuentros entre teorías y prácticas probatorias. Insumos para repensar la formación de abogados y jueceses_ES
Title in another languagedc.title.alternativeDesencontros entre teorias e práticas probatórias. Elementos para repensar a formação de advogados e juízeses_ES
Title in another languagedc.title.alternativeDisengagement between theories and probative practices. Ideas to rethink the professional training of lawyers and judgeses_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso Abierto
Catalogueruchile.catalogadorcrbes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUS


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile