Show simple item record

Authordc.contributor.authorIhnen Jory, Constanza 
Authordc.contributor.authorMillaleo Hernández, Salvador 
Authordc.contributor.authorSoto Barrientos, Francisco 
Admission datedc.date.accessioned2021-07-05T20:45:36Z
Available datedc.date.available2021-07-05T20:45:36Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationRevista de Ciencia Política (2020) 40:3es_ES
Identifierdc.identifier.other10.4067/S0718-090X2020005000122
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/180409
Abstractdc.description.abstractEn el contexto del actual proceso constituyente que vive Chile, la presente investigación ahonda en uno de los principales debates constitucionales que se desarrolla a lo largo de nuestra historia: el debate sobre el derecho a la educación. Analizamos este debate en un periodo acotado, de 1990 a 2016, con el fin de evidenciar cómo se relacionan los discursos de las élites y las opiniones ciudadanas. Con este objetivo proponemos, en primer lugar, una periodificación del debate de las élites, determinada por la irrupción del movimiento estudiantil del 2006 y 2011, y la paulatina constitucionalización de la discusión. En segundo lugar, recurrimos a un análisis discursivo de los diálogos ciudadanos, específicamente de los Encuentros Locales Auto-convocados (ELA) desarrollados en el marco del proceso constitucional que tuvo lugar en 2016. Finalmente, realizamos un ejercicio comparativo entre ambos para concluir que, si bien hay receptividad de las ideas de las élites en el discurso de los ELA, éste último no constituye un reflejo completo, cuestionando así la idea de que la ciudadanía sólo reafirma los discursos de la élite sin aportar nada nuevo.es_ES
Abstractdc.description.abstractIn the context of the constituent process taking place in Chile, this paper studies one of the main constitutional debates that has developed throughout the country’s history: the debate over the right to education. We analyse this debate between 1990 and 2016 to explore how elite discourse and citizens’ opinions regarding the right to education are related. We first propose a periodization of the discussions of the elite, determined by the irruption of the Chilean student movement in 2006 and 2011, and the gradual constitutionalisation of the debate. We then carry out a discourse analysis of the citizen dialogues, specifically the Encuentros Locales Autoconvocados (ELA), or Self-convened Local Meetings, developed within the framework of the constitutional process that took place in 2016. Finally, by comparing both discourses, we conclude that although there is receptivity to the ideas of the elites in the ELA discourses, they do not constitute a complete reflection of these ideas. This questions the notion that citizen discourses only reaffirm the discourses of the elite without contributing anything new.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherPontificia Univ. Católica Chile, Inst. Ciencia Políticaes_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceRevista de Ciencia Políticaes_ES
Keywordsdc.subjectEducaciónes_ES
Keywordsdc.subjectReemplazo constitucionales_ES
Keywordsdc.subjectMovimientos socialeses_ES
Keywordsdc.subjectEducationes_ES
Keywordsdc.subjectConstitutional replacementes_ES
Keywordsdc.subjectSocial movementses_ES
Títulodc.titleEl debate constitucional sobre el derecho a la educación y su impacto en la ciudadaníaes_ES
Title in another languagedc.title.alternativeThe constitutional debate on the right to education and its impact on citizenses_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso Abierto
Catalogueruchile.catalogadorcfres_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISI
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUS
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCIELO


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile