Pre abortion ultrasound in a context of illegality: a study on the discursive practices of professionals from women’s experiences
Artículo
Open/ Download
Access note
Acceso Abierto
Publication date
2020Metadata
Show full item record
Cómo citar
Palma, Irma
Cómo citar
Pre abortion ultrasound in a context of illegality: a study on the discursive practices of professionals from women’s experiences
Abstract
In this article we investigate the situation of
pre-abortion ultrasound examination in a context
of illegality, attending to the discursive practices of
professionals who mediate viewing experiences, from
the perspective of the experiences and interpretive
repertoires of young women who were submitted to
the examination. In-depth interviews were conducted
with 25 women who had an abortion in the university
period and who did a pre-abortion ultrasound.
The material was transcribed and analyzed from
the interpretive paradigm. Abortion is ignored in
the examination situation through a particular
discursive practice of professionals around the
personification of the fetus and the naturalization of
the maternal-fetal bond. The examination encourages
the woman to see and meet the fetus, while she rejects
the invitation to participate in the visualization.
This women do not produce the hegemonic or
dominant link between images, languages, and
emotions that would make them mothers, but neither
do they produce an alternative link that allows
them to experience ultrasound consistent with the
decision to interrupt the pregnancy. In this way, the ultrasound situation translates into an experience
of normative violence for women. En este artículo, indagamos en la situación
de examen ultrasonográfico preaborto en un
contexto de ilegalidad, atendiendo a las prácticas
discursivas de los profesionales que median las
experiencias de visualización, desde la perspectiva
de las experiencias y repertorios interpretativos
de mujeres jóvenes que se realizan dicho examen.
Para ello, se realizaron entrevistas en profundidad
a 25 mujeres que hicieron un aborto en el periodo
universitario y que hicieron una ecografía preaborto.
El material fue transcrito y analizado desde el
paradigma interpretativo. El aborto es clausurado
en la situación de examen mediante una particular
práctica discursiva de los profesionales en torno
a la personificación del feto y la naturalización
del lazo materno-fetal. En el examen se produce
una incitación sobre la mujer a ver y saber
sobre el feto, mientras ella rehúsa la incitación
a participar de la visualización. Las jóvenes no
producen el enlazamiento dominante o hegemónico
entre imágenes, lenguajes y emociones, que las
convertiría en madres, pero tampoco producen
un enlazamiento alternativo que les permita
experimentar el ultrasonido de un modo compatible con la decisión de interrumpir. De este modo, la
situación de ecografía se traduce en una experiencia
de violencia normativa para las mujeres.
Indexation
Artículo de publicación ISI Artículo de publicación SCOPUS Artículo de publicación SCIELO
Quote Item
Saúde Soc. São Paulo, v.29, n.4, e181168, 2020
Collections
The following license files are associated with this item: