Show simple item record

Authordc.contributor.authorVásquez, Malva Marina 
Admission datedc.date.accessioned2021-08-04T21:34:50Z
Available datedc.date.available2021-08-04T21:34:50Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationAlpha Nº 51 (Diciembre 2020) Págs. 71-86es_ES
Identifierdc.identifier.other10.32735/S0718-2201202000051846
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/181080
Abstractdc.description.abstractEste artículo intenta visibilizar algunos aspectos del rol fundacional de la narrativa de Juan Emar en las letras nacionales, en particular, su fecundo diálogo con la antipoesía de Parra. Se propone que tanto en Miltín 1934 de Emar como en la Antipoesía de Parra asistimos a la práctica de una carnavalización del motivo de lo divino-sublime. En esta dirección, ambas poéticas vanguardistas modulan en el espacio hispanoamericano una de las aristas del “proyecto inconcluso de la modernidad” (Habermas): la muerte nietzscheana de Dios y de su espacio simbólico; connotado por el tópico de la música de las esferas. Tópico que en ambos autores se da en el marco de un cuestionamiento a una estética de lo sublime que predominaba en la crítica de la época.es_ES
Abstractdc.description.abstractThis article attempts to draw attention to the foundational role of the literary production of Juan Emar in the national letters, in particular, its fruitful dialogue with the antipoesía de Parra. It is proposed that both in Miltín 1934 and the Antipoesía de Parra we attend the practice of carnivalization of the divine-sublime. In this direction, both avant-garde poetics modulate one of the edges the “unfinished project of modernity” (Habermas): the simbolic death of God and the simbolic space; connotated by the topico of the spheres music. Topico that in both authors is given in a questioning of a critique of an aesthetic of the sublime; that prevailed in criticism of that period.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniv Los Lagos Dept Humanidades Arte, Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceAlphaes_ES
Keywordsdc.subjectJuan Emares_ES
Keywordsdc.subjectNicanor Parraes_ES
Keywordsdc.subjectPoéticas vanguardistases_ES
Keywordsdc.subjectEstética de lo sublimees_ES
Keywordsdc.subjectJuan Emares_ES
Keywordsdc.subjectNicanor Parraes_ES
Keywordsdc.subjectAvant-garde poetryes_ES
Keywordsdc.subjectAesthetic of the sublimees_ES
Títulodc.titleHacia una genealogía de las poéticas vanguardistas chilenas: Juan Emar y Nicanor Parraes_ES
Title in another languagedc.title.alternativeToward a genealogy of the national avant-garde poetics: Juan Emar and Nicanor Parraes_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso Abierto
Catalogueruchile.catalogadorcfres_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISI
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUS
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCIELO


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile