La reivindicación de las demandas feministas en los ensayos de Martina Barros
Author
dc.contributor.author
Contreras Villalobos, Joyce
Admission date
dc.date.accessioned
2021-08-24T13:07:22Z
Available date
dc.date.available
2021-08-24T13:07:22Z
Publication date
dc.date.issued
2021
Cita de ítem
dc.identifier.citation
América sin Nombre, n.º 25 (2021): 43-52
es_ES
Identifier
dc.identifier.other
10.14198/AMESN.2021.25.03
Identifier
dc.identifier.uri
https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/181452
Abstract
dc.description.abstract
The paper is focus on the analysis of two essays of the Chilean woman writer and salonniere Martina Barros (1850-1944). In them she reflects on the woman status. The first one is, "Prologo a La Esclavitud de la Mujer", wrote it in 1972. This one accompanies the translation that Barros made of the study of Stuart Mill, The Subjection of women. The second one is "El voto femenino", conference that took place and was published in 1917. Is interesting to examine both works with the objective of see the evolution of the feminist thinking of Barros, her advanced ideas, her ambiguities and contradictions. And also, the strategies that she utilized in order to draw attention to her voice and to position herself in the cultural field.
es_ES
Abstract
dc.description.abstract
El estudio se centra en el análisis de dos ensayos de la escritora y salonnière chilena Martina Barros (1850-1944) los cuales
reflexionan en torno al estatus de la mujer. El primero de ellos es el «Prólogo a La Esclavitud de la Mujer», escrito en
1872. Este (para)texto compaña la traducción que hizo Barros del estudio de John Stuart Mill, The Subjection of women.
El segundo corresponde a «El voto femenino», conferencia que fue dictada y publicada en 1917. Interesa examinar ambos
trabajos con el objetivo de ver la evolución del pensamiento feminista de Barros, sus ideas de avanzadas, ambigüedades
y contradicciones, así como el despliegue de las estrategias que utilizó para visibilizar su voz y posicionarse en el campo
cultural.