Show simple item record

Authordc.contributor.authorMelo Letelier, Giselle 
Authordc.contributor.authorMartínez Galaz, Carolina 
Authordc.contributor.authorCamacho González, Johanna Patricia 
Admission datedc.date.accessioned2021-08-29T19:13:18Z
Available datedc.date.available2021-08-29T19:13:18Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationPerspectiva Educacional. Formación de Profesores octubre 2020, Vol 59(3), pp. 45-69es_ES
Identifierdc.identifier.other10.4151/07189729-Vol.59-Iss.3-Art.1053
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/181605
Abstractdc.description.abstractEsta investigación exploratoria buscó comprender las creencias de dos profesoras de Educación Básica sobre la relación género-enseñanza de las ciencias. Mediante un estudio de caso, se analizaron entrevistas y observaciones de clases bajo el método de comparación. Las creencias de ambas participantes son similares. Sus creencias sobre la enseñanza de las ciencias son coincidentes con los objetivos de la Didáctica y para ambas el respeto es fundamental en la vinculación con sus estudiantes. Ambas tienen creencias binarias sobre el género, lo que se expresa también en sus creencias sobre las ciencias. Los constructos sociales permean su quehacer en el aula mostrando diferencias entre lo que creen hacer y lo que hacen. Durante los plenarios se observa una interacción, retroalimentación y designación de roles diferenciadas. Finalmente, se identifican modelos de género, posibilidades para tratar la perspectiva de género y desafíos para la investigación en el área.es_ES
Abstractdc.description.abstractThis exploratory research sought to understand the beliefs of two primary teachers about the relationship between gender and science teaching. Through a case study, interviews and class observations were analyzed following the comparison method. The analysis shows that the beliefs of both participants are similar. Their beliefs about the teaching of science agree with the objectives of didactics, and for both teachers respect is fundamental in the relationship with their students. The teachers have binary beliefs about gender, which is also expressed in their beliefs about science. Social constructs permeate their work in the classroom, showing differences between what they think they do and what they do. During the plenaries there is differentiated interaction, feedback and designation of roles. Finally, it is possible to identify gender models, possibilities for dealing with gender perspectives and challenges for research in this area.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherEdiciones Univ Valparaíso, Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourcePerspectiva Educacionales_ES
Keywordsdc.subjectProfesoraes_ES
Keywordsdc.subjectEducación básicaes_ES
Keywordsdc.subjectCreenciaes_ES
Keywordsdc.subjectGéneroes_ES
Keywordsdc.subjectEnseñanza de las cienciases_ES
Keywordsdc.subjectTeacheres_ES
Keywordsdc.subjectPrimary schooles_ES
Keywordsdc.subjectBeliefses_ES
Keywordsdc.subjectGenderes_ES
Keywordsdc.subjectScience educationes_ES
Títulodc.titleEstudio de caso sobre las creencias de dos profesoras de educación básica acerca del género en la enseñanza de las ciencias.es_ES
Title in another languagedc.title.alternativeA case study on the beliefs of two primary school teachers about gender in science teachinges_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso Abierto
Catalogueruchile.catalogadorcfres_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCIELO


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile