Show simple item record

Authordc.contributor.authorMuñoz Farida, Graciela 
Admission datedc.date.accessioned2021-09-03T18:19:13Z
Available datedc.date.available2021-09-03T18:19:13Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationRevista Musical Chilena (2020) 74:234 Págs. 111-130es_ES
Identifierdc.identifier.issn0716-2790
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/181797
Abstractdc.description.abstractLa obra de Tomás Lefever (1926-2003) plantea una crítica orientada a desaprender los fundamentos musicales adquiridos como consecuencia de un expansivo determinismo racional para, en cambio, robustecer el carácter afectivo de su naturaleza expresiva. Este artículo sondea el terreno trazado por Lefever en textos y composiciones alrededor de un conjunto de nociones que provienen de la “lógica del antagonismo” formulada por el filósofo rumano-francés Stéphane Lupasco, y que acompañan a toda la obra del compositor. A partir de lo anterior, se inquiere en la perspectiva de su invención musical, específicamente en aquella fracción que Lefever denominó como partituras en potencia. Finalmente, se sostiene que la obra de Lefever constituye un espacio experimental en donde se pone en juego el dominio de la música por la vía de la improvisación como operación afectiva por antonomasia, y se examina su participación en el derrotero inaugurado por John Cage.es_ES
Abstractdc.description.abstractThe work of Tomás Lefever (1926-2003) proposes a critique aimed at unlearning the musical foundations acquired because of an expansive rational determinism in order, instead, to strengthen the affective character of its expressive nature. This article explores the terrain traced by Lefever in texts and compositions around a set of notions coming from the “logic of antagonism” formulated by the Romanian-French philosopher Stéphane Lupasco; notions emanating from this thought accompanied the whole work of the composer. Based on the above, we enquire into the perspective of his musical invention, specifically in that fraction that Lefever called as potential scores. Finally, it is argued that the work of Tomás Lefever constitutes an experimental space where the mastery of music through improvisation is put into play as an affective operation par excellence, in addition to examining his participation in the path inaugurated by John Cage.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniv Chile, Faculty Artses_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceRevista Musical Chilenaes_ES
Keywordsdc.subjectTomás Lefeveres_ES
Keywordsdc.subjectPotenciaes_ES
Keywordsdc.subjectContradicciónes_ES
Keywordsdc.subjectAfectividades_ES
Keywordsdc.subjectImprovisaciónes_ES
Keywordsdc.subjectLógica del antagonismoes_ES
Keywordsdc.subjectRacionalismo musicales_ES
Keywordsdc.subjectCompositor chilenoes_ES
Keywordsdc.subjectStéphane Lupascoes_ES
Keywordsdc.subjectPotentiales_ES
Keywordsdc.subjectContradictiones_ES
Keywordsdc.subjectAffectivityes_ES
Keywordsdc.subjectImprovisationes_ES
Keywordsdc.subjectLogic of antagonismes_ES
Keywordsdc.subjectMusical rationalismes_ES
Keywordsdc.subjectChilean composeres_ES
Títulodc.titleLa lógica de lo contradictorio en la obra de Tomás Lefeveres_ES
Title in another languagedc.title.alternativeThe logic of the contradictory in the work of Tomás Lefeveres_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso Abierto
Catalogueruchile.catalogadorcfres_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISIes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCIELOes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile