Show simple item record

Professor Advisordc.contributor.advisorChávez Aguilar, Pamela
Authordc.contributor.authorCampos Pérez, Valentina 
Admission datedc.date.accessioned2021-09-24T12:35:22Z
Available datedc.date.available2021-09-24T12:35:22Z
Publication datedc.date.issued2014
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/182080
General notedc.descriptionTesis para optar al grado de Magíster en Bioéticaes_ES
Abstractdc.description.abstractLa democracia actual sufre una crisis de legitimidad moral. La presencia de un excesivo liberalismo, ausente de contenido social y cultural, ha transformado a los actores sociales en consumidores políticos, que a su vez no ven representados sus intereses. Por esto, se necesita fortalecer la democracia, empoderando a la ciudadanía para que participe activamente en la construcción de la sociedad. Este empoderamiento puede realizarse por medio de una educación en valores democráticos, convirtiendo a la escuela en un espacio de formación ciudadana. La presente tesis tiene como objetivo mostrar cómo la bioética colabora con la enseñanza de valores que permiten formar una ciudadanía democrática. En particular, se analizará cómo la enseñanza y práctica del método deliberativo, constituye un medio para educar la naturaleza racional y dialógica del ser humano, fomentando el desarrollo de valores como la autonomía, la cooperación y la solidaridad.es_ES
Abstractdc.description.abstractCurrent democracy suffers a crisis in its moral legitimacy. The presence of an excessive liberalism, which lacks social and cultural content, has transformed social actors in political consumers who, in turn, fail to see their interests represented. Therefore, a strengthening of democracy is needed, one that empowers the citizenship in order for them to participate in an active way in the construction of society. This empowerment can be brought about through an education in democratic values, turning school into a place of citizenship training. This dissertation examines how bioethics collaborates with the teachings of values that allow the construction of a democratic citizenship. In this case, the dissertation will analyze in what ways the teachings and practices of the deliberative method constitutes a means to educate rational and dialogic nature of the human being, encouraging the development of values such as autonomy, cooperation and solidarity.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniversidad de Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Keywordsdc.subjectBioéticaes_ES
Keywordsdc.subjectBioética - Enseñanzaes_ES
Keywordsdc.subjectDemocracia y educaciónes_ES
Títulodc.titleEducación en bioética como medio para fortalecer una educación en valores para una ciudadanía democráticaes_ES
Document typedc.typeTesis
Catalogueruchile.catalogadorprves_ES
Departmentuchile.departamentoEscuela de Postgradoes_ES
Facultyuchile.facultadFacultad de Medicinaes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile